Genel Bilgi
Kod | BDNS301 |
Ad | Beden Eğitimi Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, beden eğitiminde sosyal kuramların, sosyal konuların ve sosyolojik yaklaşımların öneminin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş, beden eğitiminin toplumdaki rolü, sosyal kuramlar ve beden eğitimi, beden eğitiminde fırsat eşitliği, beden eğitiminde toplumsal cinsiyet ve toplumsal sınıf, beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları, uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları, sağlık ve spor politikalarınının beden eğitimi açısından önemi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Beden Eğitimi ve Sporun Sosyolojik Boyutları.Dr. Ersin Afacan. Akademsyen Kitapevi.
Notlar
Sosyoloji ve Spor. A.Azmi YETİM Morpa Yayın İstanbul 2006 Spor Sosyolojisi ve uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Prof.Dr.Birol DOĞAN Nobel yayın Ankara 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler vb. kuramsal bilgileri açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşabilir, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleyebilir, yorumlayabilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir. |
ÖÇ05 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanının ulusal ve uluslar arası farklı kültürlerdeki durumunu ve mevcut statüsü bilgisini açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer edebilir, yerinde ve etkili şekilde kullanabilir. |
ÖÇ07 | Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapabilir, tanımlayabilir, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplayabilir, analiz edebilir, çözüm önerileri geliştirebilir. |
ÖÇ08 | Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alabilir, liderlik yapabilir veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirebilir. |
ÖÇ09 | Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslar arası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlayabilir, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
ÖÇ10 | Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak örnek olabilir, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygulayabilir. |
ÖÇ11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincini açıklayabilir ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile beden eğitimi ve spor dersini planlar, öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda hareket öğretim basamaklarını uygular. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretiminde fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder, özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilişim teknolojilerini, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramları bilimsel ve teknolojik yöntemlerle inceleme, verileri analiz edebilme ve öğretim sürecine uygun araç-gereç kullanma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi kazanır, öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular, alanı ile ilgili problemleri çözer ve yasalar ile mesleki etik değerlere karşı farkındalık geliştirir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor bilimleri ve pedagojik temelleri ile ilgili konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, kavramları yaşam boyu öğrenme ve öğretme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme yapar ve sonuçları yorumlayarak geri bildirim sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Beden eğitiminin toplumdaki rolü | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim) | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar ( çatışma kuramı, feminist kuramlar) | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Pierre Bourdieu sosyal kuramı ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Basil Bernstein kuramı ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Beden eğitiminde fırsat eşitliği | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Vize sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toplumsal cinsiyet ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Irk, din ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sağlık politikaları ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Spor politikaları ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Saha çalışması sunumları | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |