Genel Bilgi
Kod | IHS109 |
Ad | Arap Dili ve Belagatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. MUSTAFA TOPRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. MUSTAFA TOPRAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. MUSTAFA TOPRAK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Belagat terimlerini kavrama
Dersin İçeriği
Belagat ilimleri temel terimleri ve açıklaması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
el-Luğatu'l-Arabiyye ve Ba'zu Hasâisihâ, el-Kavâidu'l-Asliyye li'l-Luğati'l-Arabiyye
Notlar
ed-Durusu'l-Arabiyye, el-Kavâidu'l-Esâsiyye, en_nahvu'l-Vâdıh
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dil hakkında genel bilgi edinir |
ÖÇ02 | Dilin gelişimi hakkında genel bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Dünya dillerinin sınıflandırmasını yapar. |
ÖÇ04 | Sami dillerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Arapçanın özelliklerini genel hatlarıyla kavrar. |
ÖÇ06 | Arapçada irab ve bina kavramlarını öğrenir.. |
ÖÇ07 | Kelime türlerinden isim ve fiili tanır. |
ÖÇ08 | Kelime türlerinden harfleri tanır. |
ÖÇ09 | Fiil ve isimlerden eril (müzekker) olanları tanır ve bunları birbirinden ayırır. |
ÖÇ10 | Fiil ve isimlerden dişil (müennes) olanları tanır ve bunları birbirinden ayırır. |
ÖÇ11 | Kelimelerin çoğul formlarını, cemi salim formlarını öğrenir ve uygular. |
ÖÇ12 | Kelimelerin çoğul formlarını, cemi teksir formlarını öğrenir ve uygular. |
ÖÇ13 | Hareke le irab olan isimleri öğrenir ve uygulamasını yapar. |
ÖÇ14 | Hareke ile irab olan fiilleri öğrenir ve uygulamasını yapar. |
ÖÇ15 | Harf ile irab olan kelimelerin uygulamasını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Diller | Dil Ailleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dünya Dilleri ve Arapça | Dünya Dillleri Ailesi Şeması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Arapçanın Özellikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sami Dilleri ve Arapça | Dünya Dillleri Ailesi Şeması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kelime ve Türleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Fiil ve İsimlerde Erillik-Dişillik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Azlık-Çokluk Çoğulları/ Çoğulun Çoğulu | M. Alp, Arap Dilinde Çoğullar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Yazılı -Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Harf İle İrab Olunan Kelimeler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gayrı Munsarıf(İsmilerde) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gayrı Munsarıf(Sıfatlarda) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Mebniler/Mebni İsim ve Fiiller | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Müştak ve Camid İsimler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Arapçada Harfler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Şart Cümleleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yazılı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı - Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |