Genel Bilgi
Kod | ILH123 |
Ad | Hadis Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Serkan ÇELİKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Serkan ÇELİKAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak
Dersin İçeriği
Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak
Dersin Ön Koşulu
Hadis ilminin bazı temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak
Kaynaklar
Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi
Notlar
Fuat Sezgin, Buhari'nin Kaynakları, Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hadis ve sünnet kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Sünnetin çeşitlerini ve tesbit yollarını bilir. |
ÖÇ03 | Hadislerin sözlü ve yazılı rivayetininin aşamalarını tanımlar |
ÖÇ04 | Sahabenin hadis anlayışını ve rivayetini tanımlar |
ÖÇ05 | Tabiun dönemininin hadis faaliyetlerini tasnif eder |
ÖÇ06 | Tesbit, tedvin kavramlarını mukayese eder. |
ÖÇ07 | Hadislerin tedvini tanımlar |
ÖÇ08 | Tasnif türlerini sınıflar |
ÖÇ09 | Tasnif kitaplarını tanımlar |
ÖÇ10 | Kütüb-i Sitte kitaplarını tasnif eder |
ÖÇ11 | Temel Hadis Kaynakları üzerine yapılan çalışmaları sınıflar |
ÖÇ12 | Derleme hadis kitaplarını tanımlar |
ÖÇ13 | Uydurma hadislerle ilgili literatürü sınıflar |
ÖÇ14 | Osmanlı dönemi hadis çalışmalarını kavrar |
ÖÇ15 | Günümüz hadis çalışmalarını sıralar. |
ÖÇ16 | Hadislerin erken dönemlerden itibaren yazıya geçirildiğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadisve Sünnet kavramları, Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazılması | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Sahabe ve hadisrivayeti, sahabe döneminde yazılan sahife ve cüzler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadislerin tedvinive ilkyazılı hadiskitapları | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hadislerin tasnif metodlarıve buna göre telif edilen kitaplar | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ravilerine göre tasnif edilen hadis edebiyatı | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Konularına göre tasnif edilen hadis edebiyatı, musannefler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | KütübiSitte eserlericami türü eserler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Kütüb-iSitte Eserleri sünen türü eserler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tasnif devri sonrası hadis edebiyatı, müstedrek, müstahrec ve zevaid edebiyatı | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Şerh edebiyatıve meşhur şerhler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Meşhur şerhler | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | 3 Derleme niteliğindeki hadis eserleri | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Halk dilinde hadis olaraksöylen sözlerle ilgili edebiyat | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Uydurma hadislerle ilgili edebiyat | Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |