ILH123 Hadis Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH123
Ad Hadis Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Serkan ÇELİKAN
Dersin Öğretim Elemanı Serkan ÇELİKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Serkan ÇELİKAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak

Dersin İçeriği

Tasnif dönemi sonrası hadis edebiyatı türlerinden erbaun (Kırk hadis) hakkında genel bilgi vermek, örnekler üzerinde durmak

Dersin Ön Koşulu

Hadis ilminin bazı temel kavramları hakkında bilgi sahibi olmak

Kaynaklar

Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi

Notlar

Fuat Sezgin, Buhari'nin Kaynakları, Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hadis ve sünnet kavramlarını tanımlar
ÖÇ02 Sünnetin çeşitlerini ve tesbit yollarını bilir.
ÖÇ03 Hadislerin sözlü ve yazılı rivayetininin aşamalarını tanımlar
ÖÇ04 Sahabenin hadis anlayışını ve rivayetini tanımlar
ÖÇ05 Tabiun dönemininin hadis faaliyetlerini tasnif eder
ÖÇ06 Tesbit, tedvin kavramlarını mukayese eder.
ÖÇ07 Hadislerin tedvini tanımlar
ÖÇ08 Tasnif türlerini sınıflar
ÖÇ09 Tasnif kitaplarını tanımlar
ÖÇ10 Kütüb-i Sitte kitaplarını tasnif eder
ÖÇ11 Temel Hadis Kaynakları üzerine yapılan çalışmaları sınıflar
ÖÇ12 Derleme hadis kitaplarını tanımlar
ÖÇ13 Uydurma hadislerle ilgili literatürü sınıflar
ÖÇ14 Osmanlı dönemi hadis çalışmalarını kavrar
ÖÇ15 Günümüz hadis çalışmalarını sıralar.
ÖÇ16 Hadislerin erken dönemlerden itibaren yazıya geçirildiğini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadisve Sünnet kavramları, Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazılması Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Sahabe ve hadisrivayeti, sahabe döneminde yazılan sahife ve cüzler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hadislerin tedvinive ilkyazılı hadiskitapları Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hadislerin tasnif metodlarıve buna göre telif edilen kitaplar Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ravilerine göre tasnif edilen hadis edebiyatı Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Konularına göre tasnif edilen hadis edebiyatı, musannefler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 KütübiSitte eserlericami türü eserler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Kütüb-iSitte Eserleri sünen türü eserler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tasnif devri sonrası hadis edebiyatı, müstedrek, müstahrec ve zevaid edebiyatı Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Şerh edebiyatıve meşhur şerhler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Meşhur şerhler Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 3 Derleme niteliğindeki hadis eserleri Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Halk dilinde hadis olaraksöylen sözlerle ilgili edebiyat Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Uydurma hadislerle ilgili edebiyat Kaynakkitaplardan ilgilikonuların araştırılmasıve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:01