Genel Bilgi
Kod | IHS235 |
Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretimin uygulama sürecinde dikkat edilmesi gereken özellikler doğrultusunda derslerin kazanımlarına uygun öğretim strateji, yaklaşım, yöntem ve teknikleri doğru olarak belirleyebilmektir.
Dersin İçeriği
Öğretim İlke ve Yöntemlerinin amacı, muhtevası ve önemi, program içerisindeki yeri, eğitim bilimleriyle ilgili diğer disiplinlerle ilişkisi, öğrenme ve öğretme ilkeleri, modeller, kuramlar, yaklaşımlar, stratejiler, yöntem ve teknikler.
Dersin Ön Koşulu
Eğitim Bilimlerine Giriş dersinde işlenen temel kavramlardan ve eğitim felsefelerinden haberdar olmak, Program Geliştirme kapsamında işlenen programın temel unsurları ile hedeflerin/amaçların dikey ve yatay boyutta nasıl sınıflandırıldığını bilmek.
Kaynaklar
1. Onur Köksal-Bünyamin Atalay, Öğretim İlke ve Yöntemleri. 2. Ahmet Doğanay ve diğerleri, Öğretim İlke ve Yöntemleri. 3. Veysel Sönmez, Öğretim İlke ve Yöntemleri. 4. Derste işlenen konulara ait makale, kitap bölümü, ders notu ve slaytlar.
Notlar
1. Derste işlenen konularla ilgili videolar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Öğretim amaçlarının önemini, sınıflamasını ve amaç yazmada dikkat edilecek unsurları tartışır. |
ÖÇ03 | Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturur. |
ÖÇ04 | İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri sıralar. |
ÖÇ06 | Öğrenme-Öğretme strateji ve modellerini açıklar |
ÖÇ07 | Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar. |
ÖÇ08 | Öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklar |
ÖÇ09 | Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri listeler |
ÖÇ10 | Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak bir ders planlar ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar; Sistem Olarak Eğitim, Eğitim, Öğrenme, Öğretim, Eğitim Programı, Program Geliştirme. | Konuyla ilgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi | Kitaptaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eğitim ve Öğretimin Temel İlkeleri | İlgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretim Amaçlarına Uygun İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi | Öğretim amaçlarına uygun içerik seçimiyle ilgili örnek hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğretme Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öğretim Stratejileri | Öğretim stratejisine uygun örnek hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Öğrenme Stratejileri | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eğitim-Öğretim Kuram ve Modelleri | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Davranışçı/Geleneksel Kuramlar | Kuramlarla ilgili kavram haritasının oluşturulması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma |
11 | Bilişsel Kuramlar | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğretim Yöntemleri | Ders kitabının ilgili bölümleriyle ilgili uygulama yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğretim Teknikleri | Ders notları ve slaytlarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Anlatma ve Tartışma Teknikleri | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğretimin Planlanması ve Uygulanması | Ders planı hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Final Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |