Genel Bilgi
Kod | IHS213 |
Ad | İslam Tarih Usulü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam tarihi ve tarihçiliğinin mahiyeti ve sınırlarını bilmek, İslam öncesi dönemi tanımak.
Dersin İçeriği
Tarih kavramı, İslam tarihinin genel tarih içindeki yeri, sınırları, İslam tarih yazımının ortaya çıkışı, aşamaları, cahiliyye dönemi
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl İrfan Aycan- Mahfuz Söylemez- Necmettin Yurtseven,Apokrif Tarih Yazıcılığı, Ankara 2003. İrfan Aycan-Mahfuz Söylemez, İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara 2002. Josef Horovitz, Tarihçiliğin Doğuşu, Trc. Ramazan Altınay, Ramazan Özmen, Ankara 2002. M. Zeki Terzi, İlk Siyer-Megazi Yazarları, Samsun 1990. Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1991. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, Ankara 1991. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1985.
Notlar
Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi:Annales Okulu, trc. Mehmet Küçük, Ankara 2002.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarih kavramını bilir |
ÖÇ02 | İslam tarihinin mahiyeti ve sınırlarını kavrar |
ÖÇ03 | İslam tarihçiliğiyle ilgili bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Cahiyye dönemini bilir |
ÖÇ05 | İslam tarihinin sonraki aşamalarını anlama ve yorumlama becerisinie sahip olur |
ÖÇ06 | Tarihi yorumlama konusundaki farklı yaklaşımlar/kuramları tanır |
ÖÇ07 | Geçmişten günümüze tarih yazım tarzlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | tarih kavramı ve tarih bilinci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
2 | İslam tarihinin mahiyeti | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | İslam tarihinin sınırları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İslam tarihinin kaynakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: rislaleler dönemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: cem dönemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: tasnif-telif dönemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İslam tarihçiliğinin başlangıç aşamaları: nakil dönemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Cahiliyye dönemi: anahatlarıyla İslam öncesi Arap tarihi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cahiliyye dönemi: Sosyal yapı, kabile ve asabiyet | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Cahiliyye dönemi: İdari yapı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim |
14 | Cahiliyye dönemi: Dini yapı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Cahiliyye dönemi: Mekke ve Medine | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |