Genel Bilgi
Kod | ILH304 |
Ad | Sistematik Kelam II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Hamdi AKBAŞ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Hamdi AKBAŞ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Peygamberlerin gönderiliş amacını anlamak, onların vasıflarını tanımak, masum olup olmadıklarını bilmek, evrensel mesajlarını kavramak, ilk yaratılış ve canlı organizmanın oluşumu konusundaki nazariyeleri anlamak ve bunları kritize etmek, ahiretin gerekliliği ve Kuran ve hadisler çerçevesinde metafizik alemin özelliklerini bilmek, yeniden dirilişin imkanını ortaya koymak,
Dersin İçeriği
Peygamberlik, peygamberlerin sıfatları, gerekliliği ve görevleri, Mucize ve şartları, Peygamberlerin günah işleyip işlemeyeceği konusu, ilk yaratılış, ruhun anlamları,ruh-beden ilişkisi, Ölümden sonra diriliş, ahiret hayatı ve evreleri
Dersin Ön Koşulu
Öğrenci, güncel problemleri aştırırken nelerin kriter alınacağını bilir. Bunları araştırmanın ve yorumlamanın metodunu ve yöntemini öğrenir. İslam kelamının temel mantığını kavrar. Geçmişe ait bilgilerin nasıl güncelleneceğine dair kazanımlar elde eder.
Kaynaklar
Sistematik Kelam IV, Sitematik Kelam III
Notlar
DİA Maddeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ12 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ13 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ14 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ15 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nübüvvet müessesesi, İnsanların vahiy ve peygamberlik müessesesine ihtiyacı | Nübüvvetle İlgili Makaleler okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Vahiy ve şekilleri | İlgili Makale ve Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mucize deyimi ve şartları | Mucize ile İlgili Kitaplar okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Peygamberlerin sıfatları | Peygamberlikle ilgili Kitaplar okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nübüvvet Müessesinde ismet | İsmet sıfatıyla İlgili Makale ve Kitaplar okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Son Peygamber Hz. Muhammedin Peygamberliği ve Cihanşümulluğu | Konuyla İlgili Makaleler okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ahiret hayatı Yaratılış ve diriliş | Ahiret üzerine tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaratılış Nazariyeleri, atomculuk ve Demokrit, Darvinizm İslam filozofları vesudur nazariyesi | İlk İnsan Hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kuranda yaratılış şekilleri | Kur'anda ilgili ayetleri tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ölüm ve Ecel | Ölüm hakkında düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ruh-Beden ilişkisi | Makale ve kitap tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tekrar yaratılış ve gerekliliği | Ba's ve Haşr kavramlarını analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İmamet ve siyaset | Halifelik üzerine araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mehdilik ve müceddidlik | Ansiklopedi maddelerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Final sınavı | Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |