Genel Bilgi
Kod | IHS435 |
Ad | Güncel Sorunlar ve İslam İnançları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnanç problemlerine çözüm üretmek
Dersin İçeriği
Güncel İnanç sorunları ve İslam İnançları
Dersin Ön Koşulu
Bilgi toplama, araştırma ve analiz etme yetkinliğini kullanarak yenilikleri takip edebilme ve çalıştığı alanda uygulayabilme
Kaynaklar
Gilles Kepel, Cihat, doğan yayıncılık. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan. DİA, Cemaat-i İslami, Cemaat-i Tebliğ. Akbar Ahmad, İslam'a yolculuk, Ufuk Kitap.
Notlar
Noam Chomsky, Gilbert Achcar, Tehlikeli Güç, ithaki.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüzde İslam itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır. |
ÖÇ03 | Onların İslam itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Bu problemler karşısında İslam dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır |
ÖÇ05 | Bu problemlere İslam dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tabi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder. |
ÖÇ06 | Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır |
ÖÇ07 | Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslami tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur |
ÖÇ08 | Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlakı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefi, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır. |
ÖÇ09 | Problemlere hissi değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.; |
ÖÇ10 | İleride İslam itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kelam ilmi açısından problem olan hususlar | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması |
2 | Kelam ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelami problemlere ve çözümlerine etkisi | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | İtikadi problemlerin başı: Ateizm | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
4 | Ateizmin bahaneleri I: Teodise (kötülük problemi) | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ateizmin bahaneleri II: Fonksiyonsuz din ve dinlerdeki bidat uygulanalar | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fonksiyonsuz din ve bidatlerin beslendiği kaynaklar: Tenasüh (reenkarnasyon) | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
7 | Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynaklar | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
9 | Kelamın reenkarnasyon karşısındaki duruşu | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Bağları gevşetilmiş din: Sekülerizm | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Dine alternatif arayışlar: Satanizm | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka |
12 | Yeni din arayışları I: Dünya Kardeşlik Birliği | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yeni din arayışları II: Bahailik | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiyeye has İslamiyet: Alevilik | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Alevi İslam tatbikatı: Alevi ibadet ve ayinleri | Meseleyle ilgili veriler öğrencilere aktarılır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |