Genel Bilgi
Kod | IHS403 |
Ad | Çağdaş İslam Akımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz İslam dünyasında mevcut olan dini akımlar hakkında bilimsel,tarafsız,kapsayıcı, çözümleyici bir bakış açısı kazanmak.
Dersin İçeriği
Günümüz islam düşüncesine yön veren temel dinamikler, İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımı, İlk dönemlerde ortaya çıkan mezheplerin günümüzdeki tezahürleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında değişim Süreci, Ankara 2003.
Notlar
Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında değişim Süreci, Ankara 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüzde mevcut olan dini akımları ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrar. |
ÖÇ02 | Günümüzde mevcut olan dini akımları bilir. |
ÖÇ03 | Günümüzdeki dini anlama noktasında yaşanan mevcut problemlere çözüm üretir. |
ÖÇ04 | Günümüzdeki mevcut dini akımları zihniyetlerine göre tasnif eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının içeriğini analiz eder. | DİA ile ilgili maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Günümüz İslam düşüncesine yön veren temel dinamikler | Hasan Onat, Türkiyede Din Anlayışında Değişim Süreci | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımını belirleme | Adem ARIKAN İslam Dünyasının Mezhep haritası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gelenekçilik medrese gelenekçiliği tarikat geleneçiliği | Büyükkara, M. Ali Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Islahatçılık hareketlerini öğrenir ve özümser | M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Modernizm ile ilgili yeni bilgiler edinme | M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Fazlurrahman ve İslam modernizmi hakkında fikir edinme | Fazlurrahman eserleri , Hasan Onat | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Mısırda ortaya çıkan yeni islami hareketler | M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İranda ortaya çıkan İslami hareketler | Sönmez Kutlu Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Türkiyede ortaya çıkan İslami hareketler | Sönme Kutlu Çağdaş İslami Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İslamcılık düşüncesinin tarihi gelişimi | İsmail Kara İslamcıların Siyasi Görüşleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İslam düşüncesinde yenileşme hareketleri Ceditçilik | İbrahim Maraş Türk dünyasında Dini yenileşme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Alevilik- Bektaşilik hareketleri hakkında bilgi sahibi olma | Ethem Ruhi Fığlalı Alevilik-Bektaşilik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kızılbaşlılık farklılaşması hakında bilgi edinme | Hasan Onat Kızılbaşlılık Farklılaşması üzerine | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |