Genel Bilgi
Kod | ILH432 |
Ad | İslam Ahlak Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi düşünmeyle İslamın temel önermelerinin yorumlanmasını geçmiş örnekleri eşliğinde kavramak.
Dersin İçeriği
Platon, Aristoteles, Plotinus ve Alexander felsefeleri, bu felsefelerin İslam dünyasına geçişi. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Ruşd felsefelerindeki Tanrı, evren ve insan merkezli tartışmalar. Gazali sonrası felsefenin durumu ve günümüz modern İslam felsefecilerinin görüşleri.
Dersin Ön Koşulu
İslam Felsefesi, Temel Dini Bilgiler, Kelam ve Tasavvuf derslerini almak ve bu derslerden başarılı olmak.
Kaynaklar
Murat Demirkol (ed), İslam Ahlak Felsefesi ve Esasları
Notlar
Müfit S. Saruhan (ed.), İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dini'nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ12 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ13 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ14 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ15 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Niçin Ahlak. Felsefenin ve Dinin Konusu olarak Ahlak | Ahlak, Prof. Dr. Ahmet Cevizci | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ahlak Türleri: Rasyonel, Empirik, Doğal ve Dinsel | Ahlak, Prof.Dr. H.Z. Ülken | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslam'da dini ahlakın genel karakteri ve dinamikleri | Islam Düşüncesinde Ahlak (s.15-47), Prof.Dr. Mustafa Çağrıcı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ortaçağ İslam düşüncesine felsefi ahlak niçin ve nasıl girmiştir | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.93-100) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Felsefi ve Dini Ahlakın İslam düşüncelerindeki tezahürleri: Giriş | Ahlakın Dini Temeli (s. 1-14; 127-145) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mutezile-Eşariye-Maturidiye üçgeninde ahlak tartışmaları: Giriş | Ahlakın Dini Temeli (s.85-113) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Filozoflar ve Görüşleri: Kadı Abdulcebbar | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.55-74) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Reviewing of the previous topics | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Filozoflar ve Görüşleri: Kindi ve Ebu Bekr er-Razi | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.101-114) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Filozoflar ve Görüşleri: İbn Miskeveyh | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.153-184) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Filozoflar ve Görüşleri: Farabi ve İbn Sina | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.115-127) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Filozoflar ve Görüşleri: Gazzali ve İbn Rüşd | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (267-284/125-134) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Filozoflar ve Görüşleri: Tusi ve Devvani | Prof. Dr. M. Fahri, İslam Ahlak Teorileri (s.185-210) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İslam Ahlak Telakkilerinin Değerlendirilmesi | Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gelecekteki İslam Ahlak Felsefelerine Giriş | Genel Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |