Genel Bilgi
Kod | IHS412 |
Ad | Yaygın Din Eğitiminde Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, yaygın din öğretiminde görev yapacak kişilerin planlama, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, ölçme değerlendirme gibi konularda temel düzeyde bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yaygın din eğitiminin tarihi; yaygın din eğitiminde planlama, uygulama ve değerlendirme teknikleri; öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılabilecek ilke, strateji, yöntem ve teknikler.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mehmet Zeki Aydın, Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2022.
Notlar
Düşünen Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, Editör: Cemal Tosun, Mizrap Polat, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara 2015. Din Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri (Ed.) Hacer Aşık Ev, Lisans Yayıncılık, İstanbul 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaygın din eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Yaygın din eğitimiyle ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ03 | Yaygın din eğitiminin önemini kabul eder. |
ÖÇ04 | Yaygın din eğitiminin hedef kitlesinin özelliklerini sıralar. |
ÖÇ05 | Yaygın din eğitiminde karşılaşılabilecek temel problemleri tartışır. |
ÖÇ06 | Yaygın din eğitiminde kullanılabilecek ilke, strateji, yöntem ve tekniklerden uygun olanı seçer. |
ÖÇ07 | Yaygın din eğitiminin planlanma ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri açıklar. |
ÖÇ08 | Yaygın din eğitimi sürecinde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaygın Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 267-270. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel Kavramlar | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 270-272. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yaygın Din Eğitiminin Amacı ve Önemi | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 272-274. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaygın Din Eğitiminin Hedef Kitlesi ve Gerçekleştirilme Zamanları | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 274-276. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yaygın Din Eğitiminin Vasıtaları | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 276-279. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yaygın Din Eğitiminin Problemleri | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 282-286. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Yaygın Din Eğitiminde Kullanılabilecek İlke ve Stratejiler | Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 175-190. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
8 | Vize sınavı | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012, ss. 1-286. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Yaygın Din Eğitiminde Planlama Süreci | Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 153-175. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yaygın Din Eğitiminde Öğretim Stratejisi, Yöntem ve Teknik Seçiminde Temel İlkeler | Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 85-293. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yaygın Din Eğitiminde Anlatım Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı | Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 85-112. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yaygın Din Eğitiminde Tartışma Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı | Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 112-137. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Yaygın Din Eğitiminde Örnek olay (incelemesi) ve (Örneğini) Gösterip Yaptırma Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı | Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 166-201. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yaygın Din Eğitiminde Problem Çözme Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı | Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004, s. 191-194. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
15 | Yaygın Din Eğitiminde kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme Araçları | Recai Doğan-Cemal Tosun, İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıflar İçin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara 2002, ss. 196-221. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final sınavı | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012; Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final sınavı | Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2012; Mehmet Zeki Aydın,Din Öğretiminde Yöntemler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2004. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |