Genel Bilgi
Kod | IHS450 |
Ad | Müteahhirun Dönemi Kelam Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Müteahhirun dönemi kelam metinlerinin tanıtılması ve içeriğinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi
Dersin İçeriği
Müteahhirun dönemi kelam eserleri
Dersin Ön Koşulu
koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Ders için hazırlanmış metinler Müteahhirun dönemi eserlerinden seçkiler
Notlar
Hasan b. Muhammed Hanefiyye - Kitabü'l-İrca Nevbahti - Firaku'ş-Şia
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Müteahhirun dönemi İslam düşünürlerinin kimler olduğunu bilir. |
ÖÇ02 | Dönemin düşünürlerinin eserlerini tanır. |
ÖÇ03 | Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür. |
ÖÇ04 | Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır. |
ÖÇ05 | Yaratıcının varlığına yönelik delilleri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Yaratıcının sıfatlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Sıfatların tasnifini yapar. |
ÖÇ08 | Metinlerde sıfatların nasıl ele alındığına yönelik açıklamalarda bulunur. |
ÖÇ09 | Zati ve selbi sıfatlar ayrımının farkındalığına varır. |
ÖÇ10 | Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir. |
ÖÇ11 | Yaratıcının yokluğunu iddia eden grupları tanır. |
ÖÇ12 | İnanç gruplarının temel özelliklerini bilir. |
ÖÇ13 | Metinlerde peygamberliğe dair ele alınan konuları tanımlar. |
ÖÇ14 | Ahiret konularının nasıl işlendiğini görür. |
ÖÇ15 | Kelam metinlerinin günümüze yansımasını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Müteahhirun dönemi İslam düşünürleri | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Düşünürlerin eserleri | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İnanç esasları | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kelam ilminin gerekliliği | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaratıcının varlığı | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yaratıcının sıfatları | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Sıfatların tasnifi | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Zati ve selbi sıfatlar | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yaratıcının inkarının imkanı | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yaratıcıyı inkar eden gruplar | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İnanç gruplarının temel özellikleri | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Peygamberlik | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ahiret | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kelam metinlerinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |