Genel Bilgi
Kod | IHS442 |
Ad | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | SÜLEYMAN DOĞANAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim-öğretim ve öğrenme ile ilgili temel kavramların kazandırılmasını sağlamak, bir eğitim kurumu olarak okulun işlevlerini, eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik ve ekonomik temellerini, diğer bilimlerle ilişkisini açıklamaktır. Bu derste ayrıca Türk Milli Eğitiminin genel yapısı, amacı, ilkeleri, ilgili yasaları ile öğretmenlik mesleğinin özelliklerinin açıklanarak öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Türk Eğitim Sisteminin Temel İlkeleri ve Yasal/Hukukî Temelleri Milli Eğitim Bakanlığının Örgütlenmesi Türk Eğitim Sisteminde Örgün ve Yaygın Eğitim Kademeleri (Amaçları ve Problemleri) (Okul Öncesi, İlköğretim, Ortaöğretim, Yükseköğretim, Özel Öğretim, Yaygın Eğitim, Yaşam Boyu Öğrenme vs.) Yönetim Kavramı ve Kuramları, Eğitimde Uygulanmaları Yönetim süreçleri Eğitim ve Öğretimin Denetimi-Eğitim Müfettişlerinin Hak ve Sorumlulukları Okul Yönetimi-Okul Müdürünün Hak ve Sorumlulukları Öğretmenlerin Hak ve Sorumlulukları Eğitim Sisteminde Öğrenci İşleri-Öğrencilerin Hak ve Sorumlulukları Okul-Aile ve Çevre İlişkileri
Dersin Ön Koşulu
Genel eğitim tarihi, Osmanlı eğitim sistemi ve Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları hakkında bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
1. İbrahim Ethem Başaran ve Şakir Çınkır, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ekinoks Yayınları, Ankara 2014. 2. Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz (edt.), Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2014. 3. Uğur Akın (edt.), Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2015.
Notlar
1. Derste işlenen konularla ilgili videolar. 2. Konularla ilgili ders notları ve slaytlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkelerini bilir |
ÖÇ02 | Milli eğitim bakanlığının merkez ve taşra örgütünü tanır. |
ÖÇ03 | Milli eğitim bakanlığının görevlerini bilir |
ÖÇ04 | Türk eğitim sisteminde örgün eğitim kademeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Bir sistem ve örgüt olarak okul hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Okul yönetiminde uyulacak yönetim süreçlerini bilir |
ÖÇ07 | Okuldaki insan kaynakları ve bunlarla ilgili yapılacak işlemleri bilir. |
ÖÇ08 | Öğrenci özlük işleri ile ilgili işlerin nasıl yapılacağını bilir. |
ÖÇ09 | Eğitim öğretimle ilgili işleri bilir |
ÖÇ10 | Eğitim öğretimle ilgili işlerin nasıl yapılacağını kavrar |
ÖÇ11 | Okul işletmesinin yönetimi ve bunlarla ilgili işlemlerin nasıl yapılacağı bilgisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk eğitim sisteminin genel yapısı | Ders kitabının ilgili yerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk eğitim sisteminin temel ilkeleri | Kitaptaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türk eğitim sisteminin yasal temelleri | Ders Kitabının ilgili alanı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk eğitim sisteminin yasal temelleri; Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı | İlgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yönetim Bilimine giriş ve örgüt kavramı | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bir sistem olarak okul | Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
9 | Okul örgütü ve yönetimi | Ders notları ve slaytlarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Okul yönetiminde çalışan hizmetleri | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Okul yönetiminde çalışan hizmetleri; Okul yönetiminde öğrenci işleri | Konuyla ilgili makalenin okunup özetlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Okul yönetiminde öğrenci işleri | Konuyla ilgili öğrenci görüşlerinin alınması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Okul yönetiminin işleyişi | Konuyla ilişkili kitap bölümü ve makale okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri | Konuyla ilgili okul yönetimiyle mülakat yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Okul işletmesinin yönetimi | Ders Kitabının ilgili alanı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Sınav için hazırlık yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |