Genel Bilgi
Kod | IHS460 |
Ad | Dünyada Din Eğitimi ve Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerde Dünya Ülkelerinden örneklerle din-devlet ilişkileri ve din eğitimi konularında araştırmaya dayalı bir temel oluşturmak; öğrencilerin çeşitli dünya ülkelerinde din-devlet ilişkileri ve din eğitimine farklı yaklaşımlar hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve bu hususlarda değerlendirme yapabilme kabiliyetlerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Okulda Din eğitimi ve Öğretimi tartışmaları, farklı ülkelere göre din derslerinin statüsü, din eğitimi ve öğretiminde modeller/yaklaşımlar, dine/mezhebe dayalı öğrenme/öğretme yaklaşımı, confensional, dine/mezhebe daayalı olmayan öğrenme/öğretme yaklaşımı: non-confessional, din(ler)le ilgili bilgilerin başka derslerde verildiği model, bazı dünya ülkelerinde din eğitimi ve öğretimi uygulamaları, Avrupa ülkelerinde din eğitimi ve öğretimi, Amerika'da din eğitimi ve öğretimi, Uzak Doğu ve Asya'da din eğitimi ve öğretimi, Ortadoğu ülkelerinde din eğitimi ve öğretimi, Türkiye'deki din eğitimi ile diğer bazı ülkelerdeki uygulamaların karşılaştırılması
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerektirmemektedir.
Kaynaklar
İlyas Çelebi, (ed.), Avrupa Birliği Sürecinde Dinî Kurumlar ve Din Eğitimi, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007. Ali Köse-Talip Küçükcan, (ed.), Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkisi, İstanbul: İSAM Yayınları, 2008. Mehmet Bahçekapılı, Avrupa'da Din Eğitimi, İstanbul: Önder Yayınları, 2012.
Notlar
Recep Kaymakcan, Günümüz İngiltere'sinde Din Eğitimi, İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada din eğitimi bağlamında din-devlet İlişkilerini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Dünyada günümüz din öğretimi yaklaşımlarını ve bu yaklaşımlarla ilgili belli başlı problemleri analiz edebilir. |
ÖÇ03 | Dünya ülkelerinde bilhassa Avrupa ülkelerinde kilise ve devlet arasındaki ilişkinin din eğitimi politikasına etkisini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Dünyada din eğitimi ve öğretiminde uygulanan yöntem ve teknikleri tanımlayabilir. |
ÖÇ05 | Mezhebe dayalı olan ve mezhebe dayalı olmayan din eğitimi yaklaşımlarının temel özelliklerini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din Eğitimi ve Öğretimi Modelleri | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Almanya ve Fransa'da din-devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İngiltere ve İrlanda'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Avusturya, Macaristan, Slovakya ve İsviçre'de din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Hollanda, Belçika, Polonya ve Çekya'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Danimarka, Norveç ve İsveç'te din-devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İspanya, Portekiz ve İtalya'da din-devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Bosna-Hersek, Hırvatistan, Sırbistan ve Yunanistan'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Romanya, Moldova ve Ukrayna'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Amerika ve Kanada'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Japonya ve Çin'de din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türki Cumhuriyetlerde din devlet ilişkisi ev din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ürdün, Suudi Arabistan, fas ve Tunus'ta din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İran, hindistani Pakistan ve Malezya'da din devlet ilişkisi ve din eğitimi | Konu ile ilgili araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |