Genel Bilgi
Kod | ECF101 |
Ad | Biyomedikal Fizik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eczacılık fakültesi 1.sınıf öğrencilerine sağlıkta temel fizik ilke ve yasalarını kullanacakları yerleri öğretmek, öğrencilerin biyolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasında ve karşılaşılacak problemlerin çözümünde temel fizik ilke ve yasalarını nasıl kullanılabileceği hakkında bilgilendirme amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ölçme, uluslarası birim sistemi, anlamlı sayılar, sayıların yuvarlatılması,İnsan vücüduna etki eden kuvvetler,Hareket(koşma, sıçrama) ve kuvvet,Enerji, güç ve metabolik güç, ses, ultrasound, ses dalgaları ve tıbbi uygulamalar, Akışkanlar, basınç, basınç ölçümü, insan vücudu ve basınç, Sıcaklık, sıcaklık ve sağlık; Işık, Görme ve Göz; iyonize ve iyonize olmayan radyasyonlar, UV ışınları ve sağlık, radyoaktif maddeler, birimler, ve Radyasyondan korunma ve tıbbi görüntüleme yöntemleri, MR, BT.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Biyomedikal Fizik, Gürbüz Çelebi, Barış Yayınları, İzmir (2008), 2-Biyofizik, Ferit Pehlivan, Pelikan, Ankara (2015)
Notlar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlıkta temel fizik ilke ve yasalarını kullanacakları yerleri bilir. |
ÖÇ02 | Biyolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasında ve karşılaşılacak problemlerin çözümünde temel fizik ilke ve yasalarını nasıl kullanılabileceği hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İnsan vücüduna etki eden kuvvetleri bilir. |
ÖÇ04 | Isı ve ısı aktarımı mekanizmaları, Termodinamik ve insan vücudundaki yeri ve öneminin kavrar. |
ÖÇ05 | Molekül içi ve moleküller arası bağlarını açıklanır. |
ÖÇ06 | Zardan madde taşınım mekanizmaları ve dinlenim zar potansiyelini, aksiyon potansiyelini açıklanır. |
ÖÇ07 | Elektrofizyolojik kayıt yöntemlerini, İyonize ve iyonize olmayan radyasyonlar, UV ışınlarını bilir. |
ÖÇ08 | Tıbbi görüntüleme yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, temel bilimler ve sağlık bilimleri arasındaki ilişki, temel bilim, teknoloji ve sağlık bilimleri, bazı örnekler | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
2 | Ölçme, uluslarası birim sistemi, vektörler, vektör işlemleri, Newton hareket yasaları, İnsan vücüduna etki eden kuvvetler, tork | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | Bir önceki bölümden devam, Malzemelerin elastik özellikleri | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Yürümenin biyomekaniği, yürümenin evreleri, enerji, potansiyel ve kinetik enerji, yürüme modelleri | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Bir önceki bölümden devam, Ses ve işitme biyofiziği, ses dalgaları, ses düzeyi ve şiddeti | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sesin soğurulması, sesin yansıması, ultrason, ses dalgalarının üretilmesi, iki ve üç boyutlu ultrason. | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Biyoakışkan mekaniği, basınç, kalp damar sisteminde akışkanlar, kan basıncı nasıl ölçülür | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hidrodinamik, akışkan mekaniği, laminer ve türbülans akış, Bernoulli denklemleri | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Görme biyofiziği, elektromanyetik tayf, girişim, kırılma, kutuplanma | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Gözün anatomisi, gözün bölümleri, foto alıcılar, göz kusurları | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Geometrik optik, basit büyüteç, genel problem çözümü | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
13 | Radyasyon biyofiziği, iyonize ve iyonize olmayan radyasyon, elektromanyetik radyasyon, radyasyon madde etkileşimi | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fotoelektrik olay, x-ışınları ve elde edilmesi, kullanım alanları | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Radyoaktivite ölçümü, birimler, radyasyonun biyolojik etkileri, Radyasyondan korunma ve tıbbi görüntüleme yöntemleri | Kitaplar, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |