Genel Bilgi
Kod | ECF211 |
Ad | Biyokimya I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Canlı sistemlerdeki biyomoleküllerin temel bilgilerini öğrenir, biyomoleküllerin yapı, fonksiyon ve organizmadaki fonksiyonlarını kavrar, genetik bilgi depolanması, aktarımı ve gen ekpresyonunu regülasyonunu kavrar.
Dersin İçeriği
Bu derste, biyokimyanın temelleri, su aminoasitler, peptitler ve proteinler, proteinlerin 3 boyutlu yapısı, protein İşlevi, enzimler ve enzim kinetiği, karbohidrat ve glikobiyoloji, nükleotitler ve nükleik asitler, DNA temelli bilgi teknolojileri, lipitler, biyolojik zarlar ve taşınma ve biyosinyalleşme konularında bilgi verilir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Nelson David L. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Palme Yayıncılık 2013 ISBN 9758982188, Berg Jeremy Mark Biyokimya (Stryer) Palme Yayınevi 2013 ISBN 9786053552024 Erden İnal Mine Marks Temel Tıbbi Biyokimyası Klinik Yaklaşım Güneş Tıp Kitabevi 2007 ISBN 9789752771383 Bender Murray Harper Biyokimya Nobel Tıp Kitabevi 2015 ISBN 9786053351542
Notlar
Alptekin Ö, ÇÜBİS sistemine yüklenmiş olan ders notları, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücresel, kimyasal, fiziksel, genetik ve evrimsel temelleri açıklar. |
ÖÇ02 | Biyolojik sistemlerde pH'nın çözünürlük üzerine etkilini açıklar. |
ÖÇ03 | Canlı yaşamında suyun önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Ortam pH'sına göre bir amino asitin net yükünü hesaplar. |
ÖÇ05 | Protein katlanmasındaki bozukluklar bağlı oluşan amiloidozlara örnekler verebilir. |
ÖÇ06 | Miyoglobin, α- kreatin ve kollajen proteinlerinin yapılarını açıklar. |
ÖÇ07 | Protein ligan arasındaki pozitif ve negatif kooperatiflik ilişkisini açıklar. |
ÖÇ08 | Orak hücre anemisini hemoglobinin birincil yapısındaki değişimle ilişkilendirir. |
ÖÇ09 | Enzim aktivitesinde anahtar-kilit hipotezini ve uyarılmış-uyum modelini açıklar. |
ÖÇ10 | Enzim kinetiğinde Michealis-Menten kinetiğinin çıkarımını yapar. |
ÖÇ11 | Enzim inhibisyon türlerini açıklar. |
ÖÇ12 | Karbohidrat tanımını yapar ve biyolojik işlevlerini açıklar. |
ÖÇ13 | Biyolojik sistemlerdeki önemli polisakkartilerin yapısını açıklar. |
ÖÇ14 | DNA ve RNA arasındaki farklılıkları açıklar. |
ÖÇ15 | Lipitlerin işlevsel tanımlamasını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyanın Temelleri | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Suyun önemi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Aminoasitler, Peptitler ve proteinler | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Proteinlerin 3 boyutlu yapısı | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Protein İşlevi | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Enzimler | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Enzimler ve kinetiği | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karbohidrat ve Glikobiyoloji | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Nükleotitler ve Nükleik asitler | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | DNA Temelli Bilgi Teknolojileri | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Lipitler | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyolojik zarlar ve taşınma | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Biyosinyalleşme | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Sinyal iletim yolakları | Ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |