ECF211 Biyokimya I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF211
Ad Biyokimya I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Canlı sistemlerdeki biyomoleküllerin temel bilgilerini öğrenir, biyomoleküllerin yapı, fonksiyon ve organizmadaki fonksiyonlarını kavrar, genetik bilgi depolanması, aktarımı ve gen ekpresyonunu regülasyonunu kavrar.

Dersin İçeriği

Bu derste, biyokimyanın temelleri, su aminoasitler, peptitler ve proteinler, proteinlerin 3 boyutlu yapısı, protein İşlevi, enzimler ve enzim kinetiği, karbohidrat ve glikobiyoloji, nükleotitler ve nükleik asitler, DNA temelli bilgi teknolojileri, lipitler, biyolojik zarlar ve taşınma ve biyosinyalleşme konularında bilgi verilir.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Nelson David L. Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Palme Yayıncılık 2013 ISBN 9758982188, Berg Jeremy Mark Biyokimya (Stryer) Palme Yayınevi 2013 ISBN 9786053552024 Erden İnal Mine Marks Temel Tıbbi Biyokimyası Klinik Yaklaşım Güneş Tıp Kitabevi 2007 ISBN 9789752771383 Bender Murray Harper Biyokimya Nobel Tıp Kitabevi 2015 ISBN 9786053351542

Notlar

Alptekin Ö, ÇÜBİS sistemine yüklenmiş olan ders notları, 2022


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hücresel, kimyasal, fiziksel, genetik ve evrimsel temelleri açıklar.
ÖÇ02 Biyolojik sistemlerde pH'nın çözünürlük üzerine etkilini açıklar.
ÖÇ03 Canlı yaşamında suyun önemini açıklar.
ÖÇ04 Ortam pH'sına göre bir amino asitin net yükünü hesaplar.
ÖÇ05 Protein katlanmasındaki bozukluklar bağlı oluşan amiloidozlara örnekler verebilir.
ÖÇ06 Miyoglobin, α- kreatin ve kollajen proteinlerinin yapılarını açıklar.
ÖÇ07 Protein ligan arasındaki pozitif ve negatif kooperatiflik ilişkisini açıklar.
ÖÇ08 Orak hücre anemisini hemoglobinin birincil yapısındaki değişimle ilişkilendirir.
ÖÇ09 Enzim aktivitesinde anahtar-kilit hipotezini ve uyarılmış-uyum modelini açıklar.
ÖÇ10 Enzim kinetiğinde Michealis-Menten kinetiğinin çıkarımını yapar.
ÖÇ11 Enzim inhibisyon türlerini açıklar.
ÖÇ12 Karbohidrat tanımını yapar ve biyolojik işlevlerini açıklar.
ÖÇ13 Biyolojik sistemlerdeki önemli polisakkartilerin yapısını açıklar.
ÖÇ14 DNA ve RNA arasındaki farklılıkları açıklar.
ÖÇ15 Lipitlerin işlevsel tanımlamasını yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyokimyanın Temelleri Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Suyun önemi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Aminoasitler, Peptitler ve proteinler Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Proteinlerin 3 boyutlu yapısı Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Protein İşlevi Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Enzimler Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Enzimler ve kinetiği Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karbohidrat ve Glikobiyoloji Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Nükleotitler ve Nükleik asitler Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 DNA Temelli Bilgi Teknolojileri Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Lipitler Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Biyolojik zarlar ve taşınma Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Biyosinyalleşme Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Sinyal iletim yolakları Ders kitapları ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 11:25