Genel Bilgi
Kod | ECS226 |
Ad | Kemoterapötik ilaçlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. CEM YAMALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kemoterapötik ilaç tasarımı, etki mekanizmaları, yapı-etki ilişkileri, metabolizmaları ve farmakolojik kullanımları hakkında genel bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında tedavide kullanımı olan ilaç etken maddelerinin açık formül, adlandırma, genel fiziko-kimyasal özellikleri, varsa genel sentez şemaları, metabolit kimyası, ilaç etken maddesi yapısı ile biyolojik etki arasındaki ilişkiler ve kısaca tedavide kullanış yerleri ele alınarak incelenmektedir. Bu genel başlık altında; kemoterapi, kemoterapötikler, antibakteriyel ilaçlar, antimikobakteriyel ilaçlar, sülfonamitler, kinolonlar, antibiyotikler, antifungal ilaçlar, antiviral ilaçlar, antikanser ilaçlar, antiprotozoal ilaçlar, antihelmintik ilaçlar ve diğer ilaç grupları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Farmasötik Kimya Ders Kitabı
Notlar
internet ve e-kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders kapsamında kemoterapi, kemoterapötikler, antibakteriyel ilaçlar, antimikobakteriyel ilaçlar, sülfonamitler, kinolonlar, antibiyotikler, antifungal ilaçlar, antiviral ilaçlar, antikanser ilaçlar, antiprotozoal ilaçlar, antihelmintik ilaçlar ve diğer ilaç grupları hakkında bakış açısı kazanır ve yorumlar. |
ÖÇ02 | Kemoterapötiklerin tasarım ve yapı etki ilişkileri hakkında yorum yapar. |
ÖÇ03 | Kemoterapötiklerin metabolizmaları hakkında yorum yapar. |
ÖÇ04 | Kemoterapötiklerin sentez yöntemleri hakkında genel bilgi sahibi olur yöntem önerme becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Kemoterapötiklerin farmakolojik önemini ve kullanım yerlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kemoterapötikler giriş ve antibakteriyel ilaçlar | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Antimikobakteriyel ilaçlar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Sülfonamitler | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kinolonlar ve oksazolidinonlar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Antibiyotikler 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Antibiyotikler 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Antibiyotikler 3 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antifungal İlaçlar 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Antifungal İlaçlar 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Antiviral İlaçlar 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Antiviral İlaçlar 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Antikanser İlaçlar 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Antikanser İlaçlar 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Antiprotozoal ve antihelmintik ilaçlar | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,32 | ||
AKTS | 2 AKTS |