Genel Bilgi
Kod | ECF413 |
Ad | Farmasötik Toksikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Anıl YİRÜN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel toksikoloji ve özel toksikoloji konularının önemini kavrar. Hedef organ toksisitesi, ilaç dahil ksenobiyotik toksisitesi ve zehirlenmeleri konularının önemini açıklar.
Dersin İçeriği
Toksikolojinin tarihçesi ve genel kavramlar; toksisite testleri; toksikokinetik; toksik etki mekanizmaları; toksisiteyi etkileyen faktörler; toksik etkilerin sınıflanması; genotoksik etki ve etkenler; teratojenite ve teratojenik bileşikler; karsinojenite ve karsinojenik bileşikler; allerjik reaksiyonlar ve immunotoksik etki; genetik polimorfizm; ilaç-ilaç, ilaç-hastalık, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi; akut zehirlenme tedavisi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1.Klaassen, C.D., Watkins J.W., "Casarett & Doull?s Essential of Toxicology, The McGraw Hill Companies, 2010. 2.Ellenhorn, M.J., "Medical Toxicology", Williams & Wilkins, Maryland, 1997. 3.Hayes, A.W., "Principles and Methods of Toxicology", Taylor & Francis, Philadelphia, 2001
Notlar
Vural N., Toksikoloji, Ankara Universitesi Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Toksikokinetik, toksik etki mekanizmaları konularını kavrar. |
ÖÇ03 | Özel toksik etkiler ve genetik polimorfizmin toksik sonuçları konularını kavrar. |
ÖÇ04 | İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi konularını açıklar. |
ÖÇ05 | Akut zehirlenme tedavisinin genel ilkelerini sıralar. |
ÖÇ06 | Hedef organ toksisitesi konusunu kavrar. |
ÖÇ07 | İlaç ve diğer ksenobiyotikler ile gözlenen zehirlenmeler ve tedavi yaklaşımları konularında tartışır. |
ÖÇ08 | Biyoteknolojik ürünlerin toksik etkileri ve nanotoksikoloji konularını karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toksikolojiye Giriş: Tanımlar ve Temel Kavramlar | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toksisite Mekanizmaları ve Toksisiteye Etki Eden Faktörler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toksikokinetik I: Ksenobiyotiklerin Absorpsiyonu, Dağılımı ve İtrahı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toksikokinetik II: Ksenobiyotiklerin Biyotransformasyonu | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toksisite Testleri ve Risk Değerlendirmesi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Akut Zehirlenme Tedavisi ve Antidot Kavramı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Özel Toksik Etkiler I: Genotoksisite,Mutajenite, Karsinojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel Toksik Etkiler II: Üreme ve Gelişimsel Toksisite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gebelikte İlaç Kullanımının Diğer Riskleri ve Teratojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İmmunotoksikolojiye Giriş ve Alerjik Reaksiyonlar | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Genetik Polimorfizme Bağlı Toksik Etkiler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Doğal Kaynaklı Zehirler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gıda Katkı Maddeleri ve Kontaminantları | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çevresel Toksikoloji ve Afet Toksikolojisi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |