Genel Bilgi
Kod | ECF413 |
Ad | Farmasötik Toksikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Anıl YİRÜN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel toksikoloji ve özel toksikoloji konularının önemini kavrayarak, hedef organ toksisitesi, ilaç dahil ksenobiyotik toksisitesi ve zehirlenmeleri konularının önemini açıklayabilen eczacılar yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Toksikolojinin tarihçesi ve genel kavramlar; toksisite testleri; toksikokinetik; toksik etki mekanizmaları; toksisiteyi etkileyen faktörler; toksik etkilerin sınıflanması; genotoksik etki ve etkenler; teratojenite ve teratojenik bileşikler; karsinojenite ve karsinojenik bileşikler; allerjik reaksiyonlar ve immunotoksik etki; genetik polimorfizm; ilaç-ilaç, ilaç-hastalık, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi; akut zehirlenme tedavisi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Demirel G. 2024. Farmasötik Toksikoloji Ders notları Ç.Ü. Adana(ÇÜBİS sistemine eklenen ders notları)
Notlar
Vural N., Toksikoloji, Ankara Universitesi Yayınevi. Klaassen, C.D., Watkins J.W., "Casarett & Doull?s Essential of Toxicology, The McGraw Hill Companies, 2010. 2.Ellenhorn, M.J., "Medical Toxicology", Williams & Wilkins, Maryland, 1997. 3.Hayes, A.W., "Principles and Methods of Toxicology", Taylor & Francis, Philadelphia, 2001
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Toksikokinetik, toksik etki mekanizmaları konularını açıklar. |
ÖÇ03 | Özel toksik etkiler ve genetik polimorfizmin toksik sonuçları konularını açıklar. |
ÖÇ04 | İlaç-ilaç, ilaç-besin etkileşmelerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi konularını açıklar. |
ÖÇ05 | Akut zehirlenme tedavisinin genel ilkelerini sıralar. |
ÖÇ06 | Hedef organ toksisitesi konusunu kavrar. |
ÖÇ07 | İlaç ve diğer ksenobiyotikler ile gözlenen zehirlenmeler ve tedavi yaklaşımları konularında tartışır. |
ÖÇ08 | Biyoteknolojik ürünlerin toksik etkileri ve nanotoksikoloji konularını karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toksikolojiye Giriş: Tanımlar ve Temel Kavramlar | Ders bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toksisite Mekanizmaları ve Toksisiteye Etki Eden Faktörler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toksikokinetik I: Ksenobiyotiklerin Absorpsiyonu, Dağılımı ve İtrahı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toksikokinetik II: Ksenobiyotiklerin Biyotransformasyonu | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toksisite Testleri ve Risk Değerlendirmesi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Akut Zehirlenme Tedavisi ve Antidot Kavramı | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Özel Toksik Etkiler I: Genotoksisite,Mutajenite, Karsinojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel Toksik Etkiler II: Üreme ve Gelişimsel Toksisite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gebelikte İlaç Kullanımının Diğer Riskleri ve Teratojenite | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İmmunotoksikolojiye Giriş ve Alerjik Reaksiyonlar | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Genetik Polimorfizme Bağlı Toksik Etkiler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Doğal Kaynaklı Zehirler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gıda Katkı Maddeleri ve Kontaminantları | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çevresel Toksikoloji ve Afet Toksikolojisi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |