Genel Bilgi
Kod | ECS511 |
Ad | Nutrasötikler ve Sporcu Destek Ürünleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Seçil KARAHÜSEYİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nutrasötik kavramı, sağlık ile ilişkisi ve spor yapan bireylerin kullandığı özelleştirilmiş destek ürünlerinin sağlık üzerindeki etkilerinin ve eczacının bu ürünler hakkındaki bilgileri analiz eder.
Dersin İçeriği
Nutrasötik kavramı, sağlık ile ilişkisi ve spor yapan bireylerin kullandığı özelleştirilmiş destek ürünleri vitaminler, amino asit ve proteinler, karbohidratlar, mineraller, antioksidanlar, polifenolik bileşikler, bitkisel östrojenikler, probiyotikler, prebiyotikler, esansiyel yağ asitleri, omega-3, vd. detaylı incelenmesini kapsar
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Bioactive Components, Formulations and Innovation Functional Foods and Nutraceuticals, Chukwuebuka Egbuna Genevieve Dable-Tupas, Springer edition Nutritional Supplements in Sport, Exercise and Health Linda M. Castell, Samantha J. Stear, published 2015 by Routledge
Notlar
ders notu ve güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıda katkı maddeleri, gıda destekleri ve nutrasötikler arasındaki farkları tanımlar |
ÖÇ02 | Ülkemizde nutrasötiklerin yasal yeri ve kullanım alanlarını açıklar |
ÖÇ03 | Nutrasötiklerle tedavide istenmeyen olaylar, dikkat edilmesi gereken hususları açıklar |
ÖÇ04 | Farklı ülkelerde nutrasötik kullanımına dair uygulamalara örnekler verir |
ÖÇ05 | Nutrasötik ürünlerde dozaj ve farmasötik formlarını açıklar |
ÖÇ06 | Hayvansal kaynaklı nutrasötikleri açıklar |
ÖÇ07 | Mineral kaynaklı nutrasötiklere örnekler verir |
ÖÇ08 | Bitkisel kaynaklı nutrasötiklere örnekler verir |
ÖÇ09 | Spor yapan bireylerdeki özel besin ihtiyaçlarını açıklar |
ÖÇ10 | Nutrasötikler ve beslenme sağlığı ilişkisini açıklar |
ÖÇ11 | Karbonhidratça zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir |
ÖÇ12 | Proteince zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir |
ÖÇ13 | Mineralce zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir |
ÖÇ14 | Vitamince zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir |
ÖÇ15 | Sporcu destek ürünlerini sınıflandırır ve sağlığa etkilerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda katkı maddeleri, gıda destekleri ve nutrasötikler arasındaki farklar ve tanımlar | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ülkemizde nutrasötiklerin yasal yeri ve kullanım alanları | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nutrasötiklerle tedavide istenmeyen olaylar, dikkat edilmesi gereken hususlar | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farklı ülkelerde nutrasötik kullanımına dair uygulamalar | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nutrasötik ürünlerde dozaj ve farmasötik formlar | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hayvansal kaynaklı nutrasötikler | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mineral kaynaklı nutrasötikler | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Spor yapan bireylerde besin ihtiyaçları | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Beslenme nutrasötik ilişkisi | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Karbonhidrat miktarı yüksek sporcu destek ürünleri | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Vitamin/mineral miktarı yüksek sporcu destek ürünleri | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri I | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri II | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri III | Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |