ECS511 Nutrasötikler ve Sporcu Destek Ürünleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS511
Ad Nutrasötikler ve Sporcu Destek Ürünleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 9. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ
Dersin Öğretim Elemanı Seçil KARAHÜSEYİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Nutrasötik kavramı, sağlık ile ilişkisi ve spor yapan bireylerin kullandığı özelleştirilmiş destek ürünlerinin sağlık üzerindeki etkilerinin ve eczacının bu ürünler hakkındaki bilgileri analiz eder.

Dersin İçeriği

Nutrasötik kavramı, sağlık ile ilişkisi ve spor yapan bireylerin kullandığı özelleştirilmiş destek ürünleri vitaminler, amino asit ve proteinler, karbohidratlar, mineraller, antioksidanlar, polifenolik bileşikler, bitkisel östrojenikler, probiyotikler, prebiyotikler, esansiyel yağ asitleri, omega-3, vd. detaylı incelenmesini kapsar

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Bioactive Components, Formulations and Innovation Functional Foods and Nutraceuticals, Chukwuebuka Egbuna Genevieve Dable-Tupas, Springer edition Nutritional Supplements in Sport, Exercise and Health Linda M. Castell, Samantha J. Stear, published 2015 by Routledge

Notlar

ders notu ve güncel makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıda katkı maddeleri, gıda destekleri ve nutrasötikler arasındaki farkları tanımlar
ÖÇ02 Ülkemizde nutrasötiklerin yasal yeri ve kullanım alanlarını açıklar
ÖÇ03 Nutrasötiklerle tedavide istenmeyen olaylar, dikkat edilmesi gereken hususları açıklar
ÖÇ04 Farklı ülkelerde nutrasötik kullanımına dair uygulamalara örnekler verir
ÖÇ05 Nutrasötik ürünlerde dozaj ve farmasötik formlarını açıklar
ÖÇ06 Hayvansal kaynaklı nutrasötikleri açıklar
ÖÇ07 Mineral kaynaklı nutrasötiklere örnekler verir
ÖÇ08 Bitkisel kaynaklı nutrasötiklere örnekler verir
ÖÇ09 Spor yapan bireylerdeki özel besin ihtiyaçlarını açıklar
ÖÇ10 Nutrasötikler ve beslenme sağlığı ilişkisini açıklar
ÖÇ11 Karbonhidratça zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir
ÖÇ12 Proteince zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir
ÖÇ13 Mineralce zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir
ÖÇ14 Vitamince zengin sporcu destek ürünlerine örnekler verir
ÖÇ15 Sporcu destek ürünlerini sınıflandırır ve sağlığa etkilerini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gıda katkı maddeleri, gıda destekleri ve nutrasötikler arasındaki farklar ve tanımlar Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ülkemizde nutrasötiklerin yasal yeri ve kullanım alanları Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nutrasötiklerle tedavide istenmeyen olaylar, dikkat edilmesi gereken hususlar Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Farklı ülkelerde nutrasötik kullanımına dair uygulamalar Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nutrasötik ürünlerde dozaj ve farmasötik formlar Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hayvansal kaynaklı nutrasötikler Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Mineral kaynaklı nutrasötikler Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Arasınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Spor yapan bireylerde besin ihtiyaçları Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Beslenme nutrasötik ilişkisi Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Karbonhidrat miktarı yüksek sporcu destek ürünleri Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Vitamin/mineral miktarı yüksek sporcu destek ürünleri Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri I Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri II Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Protein miktarı yüksek sporcu destek ürünleri III Konu ile ilgili literatür ve güncel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 12:25