Genel Bilgi
| Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
| ECZACILIK PR. | |
| Kod | ECS519 |
| Ad | Geleneksel Halk İlacı Bitkileri |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiye'de geleneksel halk ilacı olarak kullanılan bitkileri öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Adiantaceae-Chenopodiaceae Cistaceae-Cucurbitaceae Cupressaceae-Gramineae Guttiferae-Labiatae Lauraceae-Liliaceae Loranthaceae-Oleaceae Orchidaceae-Pinaceae Plantaginaceae-Punicaceae Ranunculaceae-Rosaceae Rubiaceae-Solanaceae Tiliaceae-Zygophyllaceae Hastalıklara ve tedavi edici etkilerine göre bitki grupları Hastalıklara ve tedavi edici etkilerine göre bitki grupları Sonuçlar ve tartışma
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Tuzlacı, E., & Doğan, A. (2010). Turkish folk medicinal plants, IX: Ovac. Marmara pharmaceutical journal, 14(3), 136-143.
Notlar
Demirci Kayıran, S. Geleneksel Halk İlaçları Ders notları, Adana, 2024.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Türkiyede geleneksel halk ilacı olarak kullanılan bitkileri karakteristik morfolojik özellikleri ile tanımlar. |
| ÖÇ02 | Geleneksel halk ilacı olarak kullanılan bitkilerin ait olduğu familyalar ve Türkiyedeki yerli adları açıklar. |
| ÖÇ03 | Bitkilerin halk ilacı olarak kullanılan kısımları bunların tedavide kullanılışları analiz eder. |
| ÖÇ04 | Geleneksel ilaçların hazırlanma ve uygulanma yöntemlerini yorumlar. |
| ÖÇ05 | Etnobotanik araştırmalar ve geleneksel halk ilaçları tanır. |
| ÖÇ06 | Halk sağaltmalarını yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Etnobotanik araştırmalar ve geleneksel halk ilaçları hakkında genel bilgiler | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Türkiyede halk hekimliğinin tarihi | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Halk sağaltmaları | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Dioskoridesin Materia Medicası ve günümüzde Anadoluda halk hekimliği ile ilişkisi | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | 2Dioskoridesin Materia Medicası ve günümüzde Anadoluda halk hekimliği ile ilişkisi | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Türkiye'de halk ilacı olarak kullanılan bitkiler | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | 2Türkiye'de halk ilacı olarak kullanılan bitkiler | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Achillea millefoliıum-Cassia angustifolia-Asparagus acutifolius | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Curcuma longa-Gingko biloba-Pancratium maritimum | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Hypericum perforatum-Peganum harmala | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Rosa canina-Salvia officinalis | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Silybum marianum-Taraxacum officinale | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Tyhmus vulgaris-Viscum album | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Ecballium elaterium-Lauracerasus officinalis | Ödev, proje | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||