Genel Bilgi
Kod | ECS521 |
Ad | Gıda Toksikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Anıl YİRÜN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıdalardaki toksik bileşiklerin yapıları, oluşumları, kaynakları; sağlık üzerine olumsuz etkilerini eczacılık bakış açısı ile kavrar.
Dersin İçeriği
Besinlerdeki ve diyetteki doğal toksik maddeler, gıda katkı maddeleri, çevresel kirleticiler, besin güvenliği ve sorunları, besin ilaç etkileşmelerinin toksikolojik yönden incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Toksikoloji Ders Kitabı. (1988). Prof. Dr. Zeliha İmre. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi. Toksikoloji. (2005).
Notlar
Prof. Dr. Nevin Vural. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları No: 73. Toksikoloji. (2001).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıdalardaki toksik bileşikleri kavrar. |
ÖÇ02 | Toksik bileşiklerin insan sağlığı üzerine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Uluslararası gıda güvenliği konularını karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Gıda katkı maddelerini kavrar. |
ÖÇ05 | Gıda kontaminantlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda kontaminantlarına giriş | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gıda güvenliği ve uluslararası işbirliği | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Toksikolojik açıdan güvenli gıda ve güvenli beslenme | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Katkı ve kontaminantların tanımı | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
5 | Gıdalardaki kimyasal maddeler | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kimyasal maddeler ve toksikoloji | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Gıda kontaminantları | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Tekrarı Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gıda katkı maddeleri | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gıda güvenliğinde uluslararası kuruluşlar | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gıda kodları I | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Gıda kodları II | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | ADI ve risk grupları | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Toksik bileşikler ve fonksiyonları | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toksik bileşikler ve fonksiyonları II | Güncel Literatür ve ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |