ECS506 Farmakovijilans ve İlaç Etkileşimleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 10. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS506
Ad Farmakovijilans ve İlaç Etkileşimleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 10. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Didem YILMAZ ORAL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Didem YILMAZ ORAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı ilaç-ilaç ve ilaç-besin etkileşimini kapsayan etki mekanizmalarını öğrenmek, bu etkileşmelere örneklendirerek incelemektir.

Dersin İçeriği

Farmakovijilans ile ilgili tanım ve kavramlar, ilaç etkileşmeleri ile ilgili temel kavramlar, farmakokinetik ve farmakodinamik ilaç etkileşmeleri mekanizmaları, en çok karşılaşılan ilaç etkileşmeleri ve vaka örnekleri.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Bertram, G., Katzung, S., Masters, B., Antony, J.T. (2010). Basic and Clinical Pharmacology, 11 th edition, Mc Graw Hill, Lange, Boston. Kayaalp, S.O., (1012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Pelikan Yayıncılık, Ankara. Konu ile ilgili bilimsel yayınlar ve internet siteleri.

Notlar

Bertram, G., Katzung, S., Masters, B., Antony, J.T. (2010). Basic and Clinical Pharmacology, 11 th edition, Mc Graw Hill, Lange, Boston. Kayaalp, S.O., (1012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Pelikan Yayıncılık, Ankara. Konu ile ilgili bilimsel yayınlar ve internet siteleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlaç etkileşimleri ile ilgili kavramları açıklar.
ÖÇ02 İlaç uygulamalarında karşılaşılan ilaç etkileşmelerin saptayabilir.
ÖÇ03 İlaç-hastalık etkileşmelerini saptar ve değerlendirir.
ÖÇ04 İlaç-ilaç ve ilaç-besin etkileşmelerini saptar ve değerlendirir.
ÖÇ05 İlaç etkileşmelerinin takibi, kaydedilmesi ve duyurulması hakkında beceri sahibi olurlar.
ÖÇ06 Farmakovijilans ile ilgili temel kavramları ve süreçleri tanımlayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Farmakovijilans tanımı ve genel kavramlar İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Farmakovijilansin tarihçesi, dünyada ve ülkemizde uygulamalar İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İlaç Etkileşimlerine Giriş İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Absorbsiyon ve Dağılım fazında) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Biyotransformasyon ve Atalım fazında) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Farmakodinamik Etkileşimler İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Farmakodinamik Etkileşimler (Sinerjizm ve Potansiyalizm) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav İlgili kitapları ve yayınları okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Önemli ilaç etkileşmelerine örnekler İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Öğrenci sunumları (Azol grubu antifungal ve kalsiyum kanal blokörleri) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Öğrenci sunumları (Monoamin oksidaz inhibitörü ve lityum) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Öğrenci sunumları (varfarin ve nonsteroid antiinflamatuar ilaçlar) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Öğrenci sunumları (digoksin) İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Öğrenci sunumları (serotonin geri alım inhibitörleri İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Genel tekrar ve vaka örnekleri İlgili kitapları ve yayınları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kitapları ve yayınları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kitapları ve yayınları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 12:33