Genel Bilgi
Kod | ECS556 |
Ad | Spor Eczacılığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Spor eczacılığı kavramlarını tanıtmak, sporcu sağlığı ve sporda etik ve akılcı ilaç kullanımı, yasaklı ilaçlar ve doping ile mücadelede eczacının yeri ile ilgili bilgi sahibi olunmasıdır.
Dersin İçeriği
Sporcu sağlığında eczacının rolü ve önemi, Sağlıklı beslenme, performans ve gıda takviyeleri, Sporda ilaç kullanımında sorunlar: spor, sağlık ve ilaç, Spor eczacılığı ve performans arttırıcı ilaçlar, Sporda dopingle mücadele politikaları: WADA (Dünya Anti-Doping Ajansı) WADA yasaklı ilaç listesi’nin güncel hali ve ilaç özellikleri, Doping kontrol uygulamaları, Profesyonel sporcularda ilaç kullanımı, Sporda tamamlayıcı ve alternatif ilaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Drugs in Sport, David R. Mottram, Neil Chester, Routledge 2018. I Waddington, A Smith - An Introduction to Drugs in Sport- Addicted to Winning-Routledge 2009. Maughan, Ronald J. - Nutrition in Sport.-John Wiley & Sons 2008.
Notlar
Drugs in Sport, David R. Mottram, Neil Chester, Routledge 2018. I Waddington, A Smith - An Introduction to Drugs in Sport- Addicted to Winning-Routledge 2009. Maughan, Ronald J. - Nutrition in Sport.-John Wiley & Sons 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor eczacılığını açıklar. |
ÖÇ02 | Spor eczacılığında eczacının rolünü tartışır. |
ÖÇ03 | Sporcu beslenmesinde besin desteklerinin kullanımlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Sporcularda ergojenik yardım ve doping konusunu açıklar. |
ÖÇ05 | Sporcu sağlığı açısından kullanılan takviyeleri etkinlik ve güvenlik açısından değerlendirir. |
ÖÇ06 | Sporcular için yasaklı ilaçları sıralar. |
ÖÇ07 | Spor eczacılığındaki eczacılık uygulamalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Spor, Temiz spor, Spor eczacılığı, sporcu, sağlık, sağlıklı beslenme | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sporcu sağlığında eczacının rolü ve önemi | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Spor Eczacılığının Tarihsel Gelişimi | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporcularda Besin Bileşenleri ve Kullanımları | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sporcularda Besin Destekleri: Eczanelerde Satılan Ürünler, Sporcu Odaklı hazırlanan doğal ürünler, Etkinlik, Güvenlilik, Risk Faktörleri | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sporcularda Ergojenik Yardım ve Ergojenik ürünler | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sporda Doping ve İlaç Suistimali; dopingle mücadele politikaları: WADA (Dünya Anti-Doping Ajansı) | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitapları, literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | WADA yasaklı ilaç listesi’nin güncel hali ve ilaç özellikleri | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sporcu Odaklı Eczacılık Uygulamaları: Koruyucu akılcı uygulamalar, medikal malzemeler | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-2 | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-3 | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-4 | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-5 | Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları, literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları, literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 20 | 40 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |