ECS556 Spor Eczacılığı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 10. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS556
Ad Spor Eczacılığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 10. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN TARI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Spor eczacılığı kavramlarını tanıtmak, sporcu sağlığı ve sporda etik ve akılcı ilaç kullanımı, yasaklı ilaçlar ve doping ile mücadelede eczacının yeri ile ilgili bilgi sahibi olunmasıdır.

Dersin İçeriği

Sporcu sağlığında eczacının rolü ve önemi, Sağlıklı beslenme, performans ve gıda takviyeleri, Sporda ilaç kullanımında sorunlar: spor, sağlık ve ilaç, Spor eczacılığı ve performans arttırıcı ilaçlar, Sporda dopingle mücadele politikaları: WADA (Dünya Anti-Doping Ajansı) WADA yasaklı ilaç listesi’nin güncel hali ve ilaç özellikleri, Doping kontrol uygulamaları, Profesyonel sporcularda ilaç kullanımı, Sporda tamamlayıcı ve alternatif ilaçlar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Drugs in Sport, David R. Mottram, Neil Chester, Routledge 2018. I Waddington, A Smith - An Introduction to Drugs in Sport- Addicted to Winning-Routledge 2009. Maughan, Ronald J. - Nutrition in Sport.-John Wiley & Sons 2008.

Notlar

Drugs in Sport, David R. Mottram, Neil Chester, Routledge 2018. I Waddington, A Smith - An Introduction to Drugs in Sport- Addicted to Winning-Routledge 2009. Maughan, Ronald J. - Nutrition in Sport.-John Wiley & Sons 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Spor eczacılığını açıklar.
ÖÇ02 Spor eczacılığında eczacının rolünü tartışır.
ÖÇ03 Sporcu beslenmesinde besin desteklerinin kullanımlarını açıklar.
ÖÇ04 Sporcularda ergojenik yardım ve doping konusunu açıklar.
ÖÇ05 Sporcu sağlığı açısından kullanılan takviyeleri etkinlik ve güvenlik açısından değerlendirir.
ÖÇ06 Sporcular için yasaklı ilaçları sıralar.
ÖÇ07 Spor eczacılığındaki eczacılık uygulamalarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Kavramlar: Spor, Temiz spor, Spor eczacılığı, sporcu, sağlık, sağlıklı beslenme Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sporcu sağlığında eczacının rolü ve önemi Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Spor Eczacılığının Tarihsel Gelişimi Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sporcularda Besin Bileşenleri ve Kullanımları Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sporcularda Besin Destekleri: Eczanelerde Satılan Ürünler, Sporcu Odaklı hazırlanan doğal ürünler, Etkinlik, Güvenlilik, Risk Faktörleri Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sporcularda Ergojenik Yardım ve Ergojenik ürünler Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sporda Doping ve İlaç Suistimali; dopingle mücadele politikaları: WADA (Dünya Anti-Doping Ajansı) Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders kitapları, literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 WADA yasaklı ilaç listesi’nin güncel hali ve ilaç özellikleri Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sporcu Odaklı Eczacılık Uygulamaları: Koruyucu akılcı uygulamalar, medikal malzemeler Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-2 Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-3 Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-4 Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Sporcularda ilaç kullanımı: Vaka çalışmaları-5 Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitapları, literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitapları, literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 20 40
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 05:34