Genel Bilgi
Kod | BB584 |
Ad | Turunçgillerde Melezleme Islahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri, çiçek biyolojisi, ıslah stratejisi ve melezleme ıslahının amacı, dikkat edilmesi gerekli konular ve başarıyı etkileyen faktörler, hücre duvarının yapısı, protoplast izolasyon yöntemleri (mekanik ve enzimatik), eksplant kaynakları, donör bitki metaryalinin yetiştirme şartları, enzimatik yöntemle izolasyonda kullanılan yıkama solüsyonları, enzimler ve enzim karışımları, protoplastların yıkanması ve saflaştırılması, protoplastların büyüklüğü ve verimliliğinin belirlenmesi, protoplast füzyon yöntemleri (kimyasal, mekanik ve elektrofüzyon), protoplast füzyonu ve somatik melezlerin kültüre alınması, klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ve çeşit ıslahında kullanım olanakları açıklanarak turunçgillerde melezleme ıslahında yapılmasını gereken ve melezleme sırasında karşılaşılabilecek her tür sorunla başa çıkma yollarının öğrenilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri, çiçek biyolojisi; ıslah stratejisi ve melezleme ıslahının amacı, dikkat edilmesi gerekli konular ve başarıyı etkileyen faktörleri; klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ve çeşit ıslahında kullanım olanakları; melezleme ıslahının yapılması ve melezleme ıslahında karşılaşılabilecek sorunların çözüm yolları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Slayt, Current papers
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders kapsamında turunçgillerin anaç ve çeşit ıslahında melezleme ve somatik hibridizasyon yöntemleriyle ıslahı hakkında bilgi edinilir. |
ÖÇ02 | Bu ders kapsamında Turunçgillerde enzimatik ve mekanik yollarla protoplast izolasyonu ve protoplast füzyon yöntemleri konusunda bilgi edinilir. |
ÖÇ03 | Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Turunçgillerde klasik ve somatik melezleme yöntemleri hakkında genel bilgi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Turunçgillerin çiçek yapısı ve döllenme biyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Turunçgillerde ıslah stratejisi, melezleme ıslahı ve önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Turunçgillerde klasik melezleme yöntemiyle çeşit ıslahı ve dikkat edilecek parametreler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Klasik melezleme ile mandarin ve portakal çeşit ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Klasik melezleme ile limon ve altıntop çeşit ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Klasik melezleme ile anaç ıslahında amaçlar ve dikkat edilecek noktalar | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Protoplast izolasyonu, amaçları ve uygulama alanları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Protoplast izolasyonunda mekanik ve enzimatik yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Protoplast için eksplant kaynakları, donör bitki metaryalinin yetiştirme şartları, enzimatik yöntemle izolasyonda kullanılan yıkama solüsyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Protoplastların yıkanması ve saflaştırılması, protoplastların büyüklüğü ve verimliliğinin belirlenmesi. | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Protoplast füzyon yöntemleri (kimyasal, mekanik ve elektrofüzyon), protoplast füzyonu ve somatik melezlerin kültüre alınması. | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Klasik ve somatik melezleme yönteminin çeşit ıslahında kullanım olanakları. | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Klasik ve somatik melezleme yönteminin anaç ıslahında kullanım olanakları. | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |