Genel Bilgi
Kod | BB0076 |
Ad | Subtropik ve Tropik İklim Meyve Türlerinde Biyolojik ve Fizyolojik Düzensizlikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Subtropik ve tropik iklim meyvelerinde görülen periyodisite, partenokarpi, apomiksis, çekirdeksizlik, kısırlık ve uyuşmazlık, çiçek ve meyve dökümleri, fizyolojik bozulmalar (meyve yarılması, tanelenme, yaşlanma vb) gibi biyolojik ve fizyolojik olaylar tartışılarak bu sorunları çözme yöntemleri öğrenilir.
Dersin İçeriği
Subtropik ve tropik iklim meyvelerinde görülen düzensizliklerden; periyodisite, partenokarpi, apomiksis, çekirdeksizlik, kısırlık ve uyuşmazlık, çiçek ve meyve dökümleri, tanelenme ve yaşlanma, meyvelerde fizyolojik hastalıklar gibi biyolojik ve fizyolojik olaylar ayrıntılı olarak incelenecek. Bu düzensizliklerin giderilmesinde budama, eğme-bükme, bilezik alma, meyve seyreltmesi, bitki büyüme düzenleyicileri, bitki besin elementlerinin kullanımı ile bazı kültürel uygulamaların prensipleri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Subtropik ve tropik iklim meyvelerinde görülen biyolojik düzensizliklerin tanımı ve mekanizması hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Genetik ve çevresel etmenlerin biyolojik düzensizlikler üzerindeki etkilerini öğrenir |
ÖÇ03 | Bitki besleme ve kültürel uygulamaların fizyolojik hastalıklar ve biyolojik düzensizlikler üzerindeki etkilerini açıklar |
ÖÇ04 | Subtropik ve tropik iklim meyvelerinde anaçların fizyolojik bozukluklar üzerine etkilerini yorumlar |
ÖÇ05 | Biyolojik düzensizlikler ve fizyolojik bozuklukların giderilmesinde alınabilecek önlemleri öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Subtropik iklim meyvelerde görülen biyolojik düzensizliklerin tanımı ve mekanizması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tropik iklim meyvelerde görülen biyolojik düzensizliklerin tanımı ve mekanizması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Genetik etmenlerin biyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çevresel etmenlerin biyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bitki besleme ve kültürel uygulamaların biyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Biyolojik düzensizliklerin giderilmesinde alınabilecek önlemler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Subtropik ve tropik iklim meyvelerde görülen fizyolojik düzensizliklerin tanımı ve mekanizması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Genetik etmenlerin fizyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çevresel etmenlerin fizyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bitki besleme ve kültürel uygulamaların fizyolojik düzensizlikler üzerindeki etkileri | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Subtropik ve tropik iklim meyvelerinde anaç- fizyolojik bozukluklar arasındaki ilişkiler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Subtropik meyvelerdeki fizyolojik bozukluklar | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tropik meyvelerdeki fizyolojik bozukluklar | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Fizyolojik bozuklukların giderilmesinde alınabilecek önlemler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |