Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HMS252 |
Ad | Özel durumlarda iletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencinin; iletişim kavramı, iletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişimi etkileyen faktörleri, insanın temel özellikleri ve gereksinimleri, bilişsel yönüyle insan ve duygulanım süreci, benlik, beden imajı, benlik saygısı, kimlik kavramı, kendini tanıma ve farkındalık, insan davranış özellikleri, değişim, grup dinamikleri ve gruplarda iletişim, terapötik iletişim ve empati, öfke yönetimi, kişilerarası ilişkilerde çatışma ve çatışma yönetim stratejileri, stres ve baş etme, özel durumlarda iletişim kurma ve bütün bu bilgilerin sağlık alanında kullanımını kavraması ve uygulaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kendini tanıma yoluyla kazanılan etkili iletişim kurmaya ilişkin teorik bilginin sosyal yaşama ve verilen sağlık hizmetine aktarılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ayşe Özcan, Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim
Notlar
Yüksel Demir, Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim Kavramını ve Temel İlkelerini Anlamak: Öğrenciler, iletişim kavramını tanımlar, bireysel, kişilerarası ve hasta-hemşire iletişimini etkileyen temel ilkeleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Özel Durumlardaki Hasta Gruplarıyla İletişim Kurma: Çocuk, adölesan, yaşlı, engelli bireyler ve ruhsal bozukluğu olan hastalarla etkili iletişim stratejilerini geliştirir. |
ÖÇ03 | Empati ve Profesyonel İletişim Becerilerini Kullanmak: Öğrenciler, empati kurma, sınır koyma ve kendini açma gibi becerileri hasta ile etkili iletişim kurmada kullanır. |
ÖÇ04 | Kriz Durumlarında İletişim Yöntemlerini Uygulamak: Anksiyeteli, öfkeli, ağlayan ve tedaviyi reddeden hastalarla etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir. |
ÖÇ05 | Kişisel ve Profesyonel Gelişimi Desteklemek: Hemşirelik pratiğinde karşılaşılan zorlu iletişim durumlarıyla başa çıkabilmek için kişisel farkındalık oluşturur ve profesyonel gelişimi destekler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim kavramı , İletişimin insan ilişkilerindeki önemi ve iletişim sürecinin ögeleri, İletişimi etkileyen faktörler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hemşire-hasta ilişkisi, | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Empati, kendini açma, sınırlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Çocuk hasta ile iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
5 | Adölesan hasta ile iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Yaşlı hasta ile iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Tedaviyi red eden hasta ile iletişim, ağlayan hasta ile iletişim | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Anksiyeteli-stresli hasta ile iletişim Öfkeli/saldırgan hasta ile iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | Sürekli istekte bulunan hasta ile iletişim, kişisel-özel sorular soran hasta ile iletişim, Uygun olmayan istekte bulunan hasta ile iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Yeni tanı alan hasta ile iletişim kronik hastalığı olan hasta ile iletişim ağrısı olan hasta ile iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Özel/sorunlu durumlarda iletişim kurma (kötü haber verme, ölüm haberi) | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Görme-işitme engelli bireyle iletişim, konuşma ve dil engelli birey ile iletişim bedensel engelli zihinsel engelli bireyle iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Ruhsal bozukluğu olan hasta ile iletişim: Sürekli konuşan hasta ile iletişim, konuşmayan/suskun hasta ile iletişim sık sık konu değiştiren hasta ile iletişim sanrısı olan hasta ile iletişim cinsel içerikli davranışlarda bulunan hasta ile iletişim | Grupla yapılan çalışmaların sunulması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Dersin değerlendirmesi | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |