Genel Bilgi
Kod | BB599 |
Ad | Sera Sebzeciliğinde Bitki Besleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sera sebzeciliğinde yüksek verim ve kaliteli ürün için bitki beslemeyi ayrıntıları ile tür spesifik öğretmektir.
Dersin İçeriği
Seralarda bitki beslemenin temel ilkeleri verilir. Özel olarak domates, biber, patlıcan ve hıyar türlerinde gübreleme ve fertigasyon programı yapılması öğretilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Mineral Nutrition of Higher plants, Horst Marschner, Academic Press 2. Water, Media and Nutrition for Greenhouse Crops 3. Progress in Plant Nutrition, W.J. Horst et. al., Kluwer Academic Publishers 4. Mineral Nutrition of Crops, Fundamentals Mechanisms and Implications, Zdenko Rengel, Food Product press
Notlar
1. Producing of Vegetables Crops, George W. Ware and J.P. McCollum, The Interstate Printers and Publishers, Inc. 2. Soil fertility and Fertilizers an Interaction to nutrient Management, John L. Havlin et al., Prentice Hall
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Serada bitki beslemenin temel ilkelerini bilir ve uygular |
ÖÇ02 | Sera sebzelerinden domates, biber, patlıcan, hıyar vb önemli türlerin gübrelemelerini yapar |
ÖÇ03 | Sera sebzelerinin fertigasyon programları teorik ve uygulamalı olarak yapmayı kavrar |
ÖÇ04 | Bitki besin elementi eksikliklerinin teşhisini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki beslemenin temel ilkeleri | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitkilerin beslenmesinde görev yapan temel ve iz besin elementlerinin tanıtılması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Esas besin elementleri dışında selenyum, silisyum, sodyum gibi elementlerin tanıtılması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Mobil ve immobil elementlerin tanıtılması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Makro ve mikro besin elementlerinin görevleri ve fonksiyonları | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sera gübrelerinin tanıtılması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mineral gübreler | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca incelenen ders konularının önerilen kaynaklar ve ders notlarından çalışması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Organik gübreler | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Katyon değişim kapasitesi önemi | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sera domatesinde fertigasyon hesaplanması ve pratik olarak bitkilere uygulanması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Sera biberlerinde fertigasyon hesaplanması ve pratik olarak bitkilere uygulanması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sera patlıcanlarında fertigasyon hesaplanması ve pratik olarak bitkilere uygulanması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sera hıyarlarında fertigasyon hesaplanması ve pratik olarak bitkilere uygulanması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sera kavunlarında fertigasyon hesaplanması ve pratik olarak bitkilere uygulanması | Verilen kaynaklardan ilgili konuları çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca incelenen ders konularının önerilen kaynaklar ve ders notlarından çalışması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca incelenen ders konularının önerilen kaynaklar ve ders notlarından çalışması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |