Genel Bilgi
Kod | BB532 |
Ad | Bahçe Bitkileri Gerilim (Stress) Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BİLGE YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek sıcaklık stresinin kantitatif olarak değerlendirilmesi, yüksek sıcaklıkta yaşam sınırı, yüksek sıcaklık stresinin oluşumu ve zaman faktörü, birincil ve ikincil yüksek sıcaklık zararının yapısı, yüksek sıcaklık stresine dayanıklılık, yüksek sıcaklık stresine dayanıklılığın moleküler esasları, yüksek sıcaklık ve düşük sıcaklığa dayanıklılık arasındaki ilişki, kurağa, tuza ve radyasyona dayanıklılığın fizyolojik, moleküler ve ultrastrüktürel esasları konuları öğrenir
Dersin İçeriği
Yüksek sıcaklık stresini, yüksek sıcaklıkta yaşam sınırı, yüksek sıcaklık stresinin oluşumu ve zaman faktörü, birincil ve ikincil yüksek sıcaklık zararının yapısı, yüksek sıcaklık stresine dayanıklılık, yüksek sıcaklık stresine dayanıklılığın moleküler esasları, yüksek sıcaklık ve düşük sıcaklığa dayanıklılık arasındaki ilişki, kurağa, tuza ve radyasyona dayanıklılığın fizyolojik, moleküler ve ultrastrüktürel esasları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Plant Growth and Stress Physiology. (ed) D. K. Gupta and J.M. Palma, 2021
Notlar
1. Responses of Plants to Environmental Stresses. J. Levitt, Academic Press, New York1977 2. Biotic and Abiotic Stresses in Plants Audil Gull, Ajaz Ahmad Lone and Noor Ul Islam Wani
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Soğuk ve sıcak stresinin etki mekanizması hakkında bilgiler elde edebilir. |
ÖÇ02 | Yüksek sıcaklık gerilimi ve bitkilerin toleransı, ve tolerans mekanizmasını etkileyen etmenler konusunda bilgiler açıklar. |
ÖÇ03 | Kurağa, tuza ve radyasyona dayanıklılığın fizyolojik, moleküler ve ultrastrüktürel esasları hakkında bilgi elde edebilir. |
ÖÇ04 | Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda tartışır. |
ÖÇ05 | Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüksek sıcaklık stresinin kantitatif olarak değerlendirilmesi, yüksek sıcaklıkta yaşam sınırı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yüksek sıcaklık stresinin oluşumu ve zaman faktörü | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Birincil ve ikincil yüksek sıcaklık zararının yapısı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Yüksek sıcaklık stresine dayanıklılık | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Yüksek sıcaklık stresine dayanıklılığın moleküler esasları | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Yüksek sıcaklık ve düşük sıcaklığa dayanıklılık arasındaki ilişki | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kuraklık stresi ve zararı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Su stresine adaptasyonun sınıflandırılması, kuraklık stresinden sakınım | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kuraklığa toleransın mekanizması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Tuz stresi ve tuz zararı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Tuz stresi ve tuz zararı mekanizması (sakınım ve tolerans) | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Tuz stresine dayanımı etkileyen faktörler | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Radyasyon stresi ve zararı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Radyasyon stresine dayanım mekanizması | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |