Genel Bilgi
Kod | P265 |
Ad | Şehir ve Bölge Planlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili temel kavramların öğretilmesi ve peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirilmesinin sağlanması
Dersin İçeriği
Şehir planlamada kuramlar, Şehir bölge kavramları, Ölçek ve mekan ilişkisi, Şehir planlama tarihi, Yerel planlama, Türkiyede yerel planlama süreci, plan tipleri, planlama hiyerarşisi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Erkün S (1999) Türk İmar Hukukunun Ana Çizgileri, Yem Yayınları. Gehl J (2020) İnsan İçin Kentler, KÜY, İstanbul. Mengi A and Keleş R (2003) İmar Hukukuna Giriş, İmge. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul
Notlar
Ersoy M (2007) Kentsel Planlama Kuramları, İmge, Ankara. Şengül H.T. (2002) Planlama Paradigmalarının Dönüşümü Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme, Planlama 2002/2-3, s.8-30. Özdemir S.S., Özdemir Sarı Ö.B., Uzun N. (2017) Kent Planlama, İmge, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şehir ve Bölge planlama ile ilgili temel kavramları kavrar. |
ÖÇ02 | Farklı ölçeklerdeki mekan kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ03 | Planlama hiyerarşisinin öneminin farkına varır. |
ÖÇ04 | Mekansal plan tiplerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Fiziksel planlama ve peyzaj mimarlığı arasındaki ilişkiyi kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Şehir ve Bölge Planlama disiplininin çalışma alanları, peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirilmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mekan kavramına kuramsal bakış | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mekan ve ölçek kavramına kuramsal bakış | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Şehir ve kent kavramları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Şehir planlamanın tarihçesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Şehir planlama kuramları I | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Şehir planlama kuramları II | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Günümüz kent planlama yaklaşımları I | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Günümüz kent planlama yaklaşımları II | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türkiyede Mekansal planlama, Plan tipleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yerel Plan tipleri ve ölçekleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yerel plan tipleri ve peyzaj mimarlığı ilişkisinin incelenmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yıl Sonu Sınavı | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl Sonu Sınavı | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |