P353 Kentsel Planlama ve Tasarım

5 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod P353
Ad Kentsel Planlama ve Tasarım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CENGİZ USLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. CENGİZ USLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin yapılı çevreyi tasarlamak için gerekli temel kentsel tasarım kavramlarını ve becerilerini kazanması, belirlenen bir kentsel alanda farklı ölçeklerde analiz ve tasarım süreçlerini ile özgün tasarımlar geliştirek sunması

Dersin İçeriği

Kentsel tasarım disiplini, bu alandaki temel konuların ve güncel yaklaşımların kentsel mekanların tasarlanma ilkeleri, dünyamızda ve ülkemizde kullanılan kentsel planlama ve tasarım teknikleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları, haftalık olarak ÇÜBİS ortamında öğrenci ile paylaşılmaktadır.

Notlar

Çeşitli peyzaj tasarımı kataloğları ve örgün ağ kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kentsel peyzaj tasarımındaki bazı temel kavramlar ile ilke, süreç ve kullanılan araçlar konusunda gerekli bilgileri açıklar.
ÖÇ02 Kentsel açık ve yeşil alanların fonksiyonlarını açıklar.
ÖÇ03 Sokak, kavşak, meydan gibi kentsel fiziki mekanların alt ölçeklerdeki düzenleme prensiplerini tasarım çalışmalrında kullanır.
ÖÇ04 Kentsel yeşil alan sistemlerini şehir planlama ile ilişkilendirir.
ÖÇ05 Kentsel fiziksel mekanların tasarımında uygulamaya dönük beceri kazanır.
ÖÇ06 Tasarımlarını kent estetiği ve kimliğini dikkate alarak geliştirir.
ÖÇ07 Yapılı çevre verilerini kullanarak kentsel mekan organizasyonu kurabilme becerisi kazanır.
ÖÇ08 İşlevsel ve estetik tasarım kararlarını ölçekli eskiz çalışmalarına aktarır ve bu kararları açıklar/savunur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İmar Mevzuatına Giriş: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Soyut Kavramlar Kamu yararı ve mülkiyet hakkı, Somut Kavramlar: Planlama Kanunları ve Yönetmelikler Bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İmar Mevzuatı: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Planlamada Kullanılan Birimler İmar Düzeni ve plan Notları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ölçme Bilgisi: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Kadastro, tapu, plan, ölçek, pafta harita, şev, yar, eşyükselti eğrisi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: konut bahçeleri, çocuk bahçeleri, okul bahçeleri, mahalle parkları, spor alanları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: meydanlar, semt parkları, kent parkları, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, bölge parkları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Kentsel Tasarım Öğeleri: Açık alanlar ile binaların ilişkileri ve Kentsel İmaj Noktaları, Kitle ulaşımı, Özel Araçlar, otoparklar ve mekanda yer seçimleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
9 Alan Analizleri I Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Alan Analizleri II Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Proje Tartışmaları I Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Proje Tartışmaları II Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Proje Tartışmaları III Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
14 Proje Tartışmaları IV Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
15 Proje Tartışmaları V Eskiz çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 128
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,12
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 11:19