Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P353 |
Ad | Kentsel Planlama ve Tasarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ USLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin yapılı çevreyi tasarlamak için gerekli temel kentsel tasarım kavramlarını ve becerilerini kazanması, belirlenen bir kentsel alanda farklı ölçeklerde analiz ve tasarım süreçlerini ile özgün tasarımlar geliştirek sunması
Dersin İçeriği
Kentsel tasarım disiplini, bu alandaki temel konuların ve güncel yaklaşımların kentsel mekanların tasarlanma ilkeleri, dünyamızda ve ülkemizde kullanılan kentsel planlama ve tasarım teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, haftalık olarak ÇÜBİS ortamında öğrenci ile paylaşılmaktadır.
Notlar
Çeşitli peyzaj tasarımı kataloğları ve örgün ağ kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kentsel peyzaj tasarımındaki bazı temel kavramlar ile ilke, süreç ve kullanılan araçlar konusunda gerekli bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Kentsel açık ve yeşil alanların fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Sokak, kavşak, meydan gibi kentsel fiziki mekanların alt ölçeklerdeki düzenleme prensiplerini tasarım çalışmalrında kullanır. |
ÖÇ04 | Kentsel yeşil alan sistemlerini şehir planlama ile ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Kentsel fiziksel mekanların tasarımında uygulamaya dönük beceri kazanır. |
ÖÇ06 | Tasarımlarını kent estetiği ve kimliğini dikkate alarak geliştirir. |
ÖÇ07 | Yapılı çevre verilerini kullanarak kentsel mekan organizasyonu kurabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ08 | İşlevsel ve estetik tasarım kararlarını ölçekli eskiz çalışmalarına aktarır ve bu kararları açıklar/savunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmar Mevzuatına Giriş: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Soyut Kavramlar Kamu yararı ve mülkiyet hakkı, Somut Kavramlar: Planlama Kanunları ve Yönetmelikler | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İmar Mevzuatı: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Planlamada Kullanılan Birimler İmar Düzeni ve plan Notları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ölçme Bilgisi: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Kadastro, tapu, plan, ölçek, pafta harita, şev, yar, eşyükselti eğrisi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: konut bahçeleri, çocuk bahçeleri, okul bahçeleri, mahalle parkları, spor alanları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: meydanlar, semt parkları, kent parkları, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, bölge parkları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kentsel Tasarım Öğeleri: Açık alanlar ile binaların ilişkileri ve Kentsel İmaj Noktaları, Kitle ulaşımı, Özel Araçlar, otoparklar ve mekanda yer seçimleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
9 | Alan Analizleri I | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Alan Analizleri II | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Proje Tartışmaları I | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Proje Tartışmaları II | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Proje Tartışmaları III | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Proje Tartışmaları IV | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Proje Tartışmaları V | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |