Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | PM448 |
Ad | Peyzaj Uygulama Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İş yaşamındaki peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı hizmetleri bağlamında mesleki yasa ve yönetmelikler, iş alma yöntemleri, ihaleler, sözleşmeler, idari ve teknik şartnameler, metraj ve keşif, şantiye ve şantiye yönetimi konularında mesleki uygulamaya hazırlayıcı bilgileri sunar.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar, peyzaj mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı, ilgili mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar, ihale süreci ve ihale yöntemleri, peyzaj mimarlığında ihale dosyası hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler, şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri, mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri, peyzaj mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları, peyzaj mimarlığında şantiye ve yönetimi, işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler, yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları, hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar, çalışmaların irdelenmesi ve tartışma.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders sunumlarının öğrenciler ile paylaşılması.
Notlar
Altunkasa, F. (2002). Peyzaj Mühendisliği Ders Kitabı, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları. Peyzaj Uygulama firmalarının hazırladıkları örnek proje ve ihale dosyalarının öğrencilerle paylaşılması.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki yasa ve yönetmelikler konusunu açıklar. |
ÖÇ02 | İş yaşamında iş yüklenmeden itibaren peyzaj planlama, peyzaj tasarımı, proje ve ihale dosyası hazırlama, proje uygulama ve denetime kadar olan sürecin tüm aşamalarını yapar. |
ÖÇ03 | Kendisi tarafından hazırlanan bir peyzaj tasarımının metraj ve keşfini yapar. |
ÖÇ04 | Şantiye ve şantiye yönetimini, tarafları ve tarafların yetki ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Aynı kapsamda ilgili disiplinlerle birlikte çalışabilmenin gerektirdiği temel bilgileri kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar; Peyzaj Mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı | Ders için ön araştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İlgili ve Mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar | Edinilen bilgileri aktarmak amacıyla 1/200 ölçekli bir peyzaj tasarı sağlanması (her grup için ayrı tasar) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | İhale süreci ve ihale yöntemleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Peyzaj mimarlığında İhale Dosyası Hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Peyzaj Mimarlığında yapısal elemanlar için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Peyzaj Mimarlığında plantasyon çalışmaları için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Peyzaj Mimarlığında su kullanımları için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Peyzaj Mimarlığında şantiye ve yönetimi; işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar-1. aşama | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar-2. aşama | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Çalışmaların irdelenmesi ve tartışma | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili proje ve ihale dosyasını tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Portfolyo |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |