Genel Bilgi
Kod | TT105 |
Ad | Tekstil Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin tekstil biliminden faydalanarak, tekstil tasarımı üzerine kuracağı mesleki eğitimleri sırasında sahip olmaları gereken alt yapının sağlanması. Öğrencilere tekstil teknolojisi, tekstil tasarımı ve tekstil desen üsluplarının gelişim sürecinin kronolojik bir biçimde anlatılması. Bununla birlikte tarihsel süreç içerisinde özellikle tekstilin temeli olan dokuma ve baskı tekniklerinin üretim süreci içerisinde kullanılan malzemeler, teknikler, kavramlar, kültürel etkileşim, sanat akımları, teknolojik gelişim ve değişimler, sanatsal çözümlemeler görsel sunumlarla desteklenerek aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İlkçağlarda tekstil. Ortaçağda tekstil. Yeniçağ’da tekstil sanayii. Sanayi Devrimi. Buhar makinesi. Tekstil sanayii ve İngiltere. Tekstil sanayiinde rekabet. Osmanlı dokumacılık ve tekstil sanayii. Bursa ve Denizli şehirlerinde dokuma sanayii. Tanzimat dönemi Osmanlı tekstil sanayii. İlk Osmanlı dokuma fabrikaları. Meşrutiyet dönemi Osmanlı tekstil sanayii.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ana kaynak: On Weaving, Anni Albers, Wesleyan University Press, Middletown, USA, 1979 A Handbook For Fiber Arts, Shirley E. Held, Rinehart and Winston, USA, 1999 Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları, Eren Yayınları, İstanbul, 1982 Textile Designs, Meller Susan, Elffers, Joast., Harry N. Abrams, New York, 1991
Notlar
5000 Years Of Textiles , Edited by Jennifer Haris; British Museum Publications, London, 2010 The Illustrated History of Textile, Clare PHILLIPS; Studıo Editions, London, 1993 Textile Printing, Leslie W.C Miles;Society of Dyers and Colurists Edition, London, 1994 Fabric Reference, Mary Humphries, Prentice Hall , London, 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencinin tekstil tasarımı üzerine kuracağı mesleki eğitiminin alt yapısını kazanır |
ÖÇ02 | Bir tekstil tasarımcısı olarak, teknolojik gelişim süreçleri ve tasarım dönemleri hakkında bilgiye sahip olması ve bunları tasarım uygulamalarında kullanır |
ÖÇ03 | Tekstil tarihi kapsamında, tekstil teknolojisi, tekstil tasarımı, tekstil desen üsluplarının gelişim süreci ile ilgi gerekli donanıma sahip olur |
ÖÇ04 | Tekstilin temeli olan dokuma ve baskı tekniklerinin üretim süreci, kullanılan malzemeler, teknikler, kavramlar ile ilgili bilgilerin kavrar |
ÖÇ05 | Tekstil alanında teknik ve sanatsal açıdan kültürel etkileşim, sanat akımları, sosyolojik gelişim ve değişimler ile ilgili bilgilerin öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar.Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil tarihi hakkında genel bilgilendirme. Dokuma, boyama ve baskı teknolojisi ve tekstil tasarımı tarihinde etkili dönemlere kısa giriş. | Tekstil tarihi ile ilgili genel tanımların sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tekstil yapılarının, yapı ve iplik sistemlerine göre sınıflandırılması. İplik üretimi ve tezgah mekanizmasının gelişim evreleri. | Görsel sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dokuma tezgahlarının mekikli ve mekiksiz tezgahlar şeklinde sınıflandırılarak gelişim aşamaları ve bunlarda üretilen örnekler. | Konu ile ilgili verilerin görsel aktarımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mekikli dokuma tezgahlarının çeşitli uygarlıklarda kullanımı ve ortaya çıkan dokuma ürünlerin desen özelliklerinin gelişimiyle birlikte örneklendirilmesi. | Örnek materyallerin görsel biçimde sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Pazırık halısından başlayarak kısaca mekiksiz ilmeli dokumalar. Mekiksiz dokumalar. Kopt dokumalarından başlayarak desen özellikleriyle birlikte Avrupa, Anadolu, Orta Doğu, Asya, Amerika mekiksiz dokumalar gelişim tarihi | Kıyaslama yaparak materyallerin farkının saptanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Endüstriyel dokuma tasarımının gelişim sürecinde dönüm noktası oylalar ve modern dokuma tasarımının gelişimi. | Slayt sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Günümüz dokuma teknolojileri. Modern kumaş üretim yöntemleri, yenilikçi kumaş tasarımları ve tekstil sanatıyla yaşanan geçişlerden örnekler. | Örnek materyal gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ödev verme, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Boyama ve Baskı il ilgili temel tanımlamalar yapılarak baskı ve boya teknikleri ile ilgi sınıflandırmaların yapılması ve genel bilgilerin verilmesi Doğal Boya kaynakları hakkında genel bilgilerin verilmesi. Doğal boyama nedir Hayvansal, bitkisel ve madensel kökenli doğal boya kaynakları, sınıflandırılarak antik dönem boyunca kullanım yöntemlerinin irdelenmesi | Ön araştırma ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Boyama yöntemi ile kumaş yüzeyinin desenlendirilmesi, rezerve tekniklerinin incelenmesi. Fiziksel işlemlerle uygulana bağlama boyama (tie- dye) dikiş tekniği (tritik), plangi, clamp ve shibori ve bu tekniklerin yapım yöntemi aşama aşama örneklerle desteklenerek anlatılması. | Görsel sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Boyama yöntemi ile kumaş yüzeyinin desenlendirilmesi, rezerve tekniklerinden doğal maddelerle kapama işlemi yapılarak uygulanan rezerve tekniklerinin incelenmesi. Batik (mumlu rezerve), ajarakh (killi rezerve) ve kolalı rezerve bu tekniklerin yapım yöntemi aşama aşama örnek görseller üzerinden detaylı bir şekilde anlatılmaktadır. | Görsel verilerin sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Baskı çeşitleri ahşap kalıp baskı (el blok baskı), aşındırma baskı, ( William Morris- Aşındırma baskı uygulamaları- Arts & craft) blaudruck, metal kalıp baskı, toile jouy, monokrom baskılar bu tekniklerin yapım yöntemleri örnek görsellerle desteklenerek anlatılmaktadır. | Ön araştırma için ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Chintz, calico, chinoiserie, Paisley, baskılı kumaşların görseller desteklenerek anlatılması Perrotin baskı, rölyef baskı, çözgü baskı (chine Baskı) tarihsel süreç içersinde gelişimi ve uygulama yöntemleriyle örnek görsellerle desteklenerek aktarılmaktadır. | Ödev, ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Derin baskı, rulo baskı, şablon baskı (film baskı), rotasyon film baskı uygulama prensipleri örnek görsellerle desteklenerek aktarılmaktadır. | Power Point sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Baskı çeşitlerinin örneklerle gösterimi | ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru cevap. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |