Genel Bilgi
Kod | TT105 |
Ad | Tekstil Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin tekstil biliminden faydalanarak, tekstil tasarımı üzerine kuracağı mesleki eğitimleri sırasında sahip olmaları gereken alt yapının sağlanması. Öğrencilere tekstil teknolojisi, tekstil tasarımı ve tekstil desen üsluplarının gelişim sürecinin kronolojik bir biçimde anlatılması. Bununla birlikte tarihsel süreç içerisinde özellikle tekstilin temeli olan dokuma ve baskı tekniklerinin üretim süreci içerisinde kullanılan malzemeler, teknikler, kavramlar, kültürel etkileşim, sanat akımları, teknolojik gelişim ve değişimler, sanatsal çözümlemeler görsel sunumlarla desteklenerek aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İlkçağlarda tekstil. Ortaçağda tekstil. Yeniçağ’da tekstil sanayii. Sanayi Devrimi. Buhar makinesi. Tekstil sanayii ve İngiltere. Tekstil sanayiinde rekabet. Osmanlı dokumacılık ve tekstil sanayii. Bursa ve Denizli şehirlerinde dokuma sanayii. Tanzimat dönemi Osmanlı tekstil sanayii. İlk Osmanlı dokuma fabrikaları. Meşrutiyet dönemi Osmanlı tekstil sanayii.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ana kaynak: On Weaving, Anni Albers, Wesleyan University Press, Middletown, USA, 1979 A Handbook For Fiber Arts, Shirley E. Held, Rinehart and Winston, USA, 1999 Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları, Eren Yayınları, İstanbul, 1982 Textile Designs, Meller Susan, Elffers, Joast., Harry N. Abrams, New York, 1991
Notlar
5000 Years Of Textiles , Edited by Jennifer Haris; British Museum Publications, London, 2010 The Illustrated History of Textile, Clare PHILLIPS; Studıo Editions, London, 1993 Textile Printing, Leslie W.C Miles;Society of Dyers and Colurists Edition, London, 1994 Fabric Reference, Mary Humphries, Prentice Hall , London, 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencinin tekstil tasarımı üzerine kuracağı mesleki eğitiminin alt yapısını kazanır |
ÖÇ02 | Bir tekstil tasarımcısı olarak, teknolojik gelişim süreçleri ve tasarım dönemleri hakkında bilgiye sahip olması ve bunları tasarım uygulamalarında kullanır |
ÖÇ03 | Tekstil tarihi kapsamında, tekstil teknolojisi, tekstil tasarımı, tekstil desen üsluplarının gelişim süreci ile ilgi gerekli donanıma sahip olur |
ÖÇ04 | Tekstilin temeli olan dokuma ve baskı tekniklerinin üretim süreci, kullanılan malzemeler, teknikler, kavramlar ile ilgili bilgilerin kavrar |
ÖÇ05 | Tekstil alanında teknik ve sanatsal açıdan kültürel etkileşim, sanat akımları, sosyolojik gelişim ve değişimler ile ilgili bilgilerin öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil tarihi hakkında genel bilgilendirme. Dokuma, boyama ve baskı teknolojisi ve tekstil tasarımı tarihinde etkili dönemlere kısa giriş. | Tekstil tarihi ile ilgili genel tanımların sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tekstil yapılarının, yapı ve iplik sistemlerine göre sınıflandırılması. İplik üretimi ve tezgah mekanizmasının gelişim evreleri. | Görsel sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dokuma tezgahlarının mekikli ve mekiksiz tezgahlar şeklinde sınıflandırılarak gelişim aşamaları ve bunlarda üretilen örnekler. | Konu ile ilgili verilerin görsel aktarımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mekikli dokuma tezgahlarının çeşitli uygarlıklarda kullanımı ve ortaya çıkan dokuma ürünlerin desen özelliklerinin gelişimiyle birlikte örneklendirilmesi. | Örnek materyallerin görsel biçimde sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Pazırık halısından başlayarak kısaca mekiksiz ilmeli dokumalar. Mekiksiz dokumalar. Kopt dokumalarından başlayarak desen özellikleriyle birlikte Avrupa, Anadolu, Orta Doğu, Asya, Amerika mekiksiz dokumalar gelişim tarihi | Kıyaslama yaparak materyallerin farkının saptanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Endüstriyel dokuma tasarımının gelişim sürecinde dönüm noktası oylalar ve modern dokuma tasarımının gelişimi. | Slayt sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Günümüz dokuma teknolojileri. Modern kumaş üretim yöntemleri, yenilikçi kumaş tasarımları ve tekstil sanatıyla yaşanan geçişlerden örnekler. | Örnek materyal gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ödev verme, soru-cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Boyama ve Baskı il ilgili temel tanımlamalar yapılarak baskı ve boya teknikleri ile ilgi sınıflandırmaların yapılması ve genel bilgilerin verilmesi Doğal Boya kaynakları hakkında genel bilgilerin verilmesi. Doğal boyama nedir Hayvansal, bitkisel ve madensel kökenli doğal boya kaynakları, sınıflandırılarak antik dönem boyunca kullanım yöntemlerinin irdelenmesi | Ön araştırma ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Boyama yöntemi ile kumaş yüzeyinin desenlendirilmesi, rezerve tekniklerinin incelenmesi. Fiziksel işlemlerle uygulana bağlama boyama (tie- dye) dikiş tekniği (tritik), plangi, clamp ve shibori ve bu tekniklerin yapım yöntemi aşama aşama örneklerle desteklenerek anlatılması. | Görsel sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Boyama yöntemi ile kumaş yüzeyinin desenlendirilmesi, rezerve tekniklerinden doğal maddelerle kapama işlemi yapılarak uygulanan rezerve tekniklerinin incelenmesi. Batik (mumlu rezerve), ajarakh (killi rezerve) ve kolalı rezerve bu tekniklerin yapım yöntemi aşama aşama örnek görseller üzerinden detaylı bir şekilde anlatılmaktadır. | Görsel verilerin sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Baskı çeşitleri ahşap kalıp baskı (el blok baskı), aşındırma baskı, ( William Morris- Aşındırma baskı uygulamaları- Arts & craft) blaudruck, metal kalıp baskı, toile jouy, monokrom baskılar bu tekniklerin yapım yöntemleri örnek görsellerle desteklenerek anlatılmaktadır. | Ön araştırma için ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Chintz, calico, chinoiserie, Paisley, baskılı kumaşların görseller desteklenerek anlatılması Perrotin baskı, rölyef baskı, çözgü baskı (chine Baskı) tarihsel süreç içersinde gelişimi ve uygulama yöntemleriyle örnek görsellerle desteklenerek aktarılmaktadır. | Ödev, ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Derin baskı, rulo baskı, şablon baskı (film baskı), rotasyon film baskı uygulama prensipleri örnek görsellerle desteklenerek aktarılmaktadır. | Power Point sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Baskı çeşitlerinin örneklerle gösterimi | ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | soru cevap. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |