Genel Bilgi
Kod | TT205 |
Ad | Moda Tarihi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat tarihinin önemli ustaları ile desenleri doğrultusunda, canlı modele akademik bakış açısı ile yaklaşarak; temel plastik elemanlardan çizgi nin kullanımına yönelik çözümlemeler yapabilme.
Dersin İçeriği
Bu ders; resmin temel teknik, plastik ve estetik konularında teorik bilgilendirmeyi ve renk, ışık, kompozisyon, gibi resimsel konularda uygulama yaptırarak iki boyutlu yüzeyin olanaklarını tanıtıp, ortaya çıkan sonuçların yorumlanmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Pendergast, Sara and Tom, “Fashion, Costume and Culture”, United States America, 2004. L. Rawlond-Warne, “Costume”, Dorling Kindersley, United States America, 1992. Hart, Avril and North, Susan, “Historical Fashion In Detail The 17 th and 18 th Centuries”, V & A Publications, London, 2002. Elgin, Kathy, “Elizabethan England” Fact On Files, New York, 2005. Onur, Nur, “Moda Bulaşıcıdır”, Epilson Yayınları, İstanbul. 2004. Gürsoy, Tahir, “Dünden Bugüne Giyim Kültürü ve Moda”, Omaş Baskı, İstanbul, 2004. Fukai, Akiko, “The Collection Of The Kyoto Costume Institute, Fashion: A History From The 18th To The 20th Century”, Taschen, İtalya, 2002.
Notlar
Modanın 300 Yılı” Video Sunumu. “17. Yüzyıl Avrupası’nda Türk İmajı” Video Sunumu. “Moda Tarihi Videoları (Romantic, Victorian, Georgian)” Video Sunumu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, giysilerin sanat ve tekstil tarihindeki gelişimini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri anlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, geçmişten günümüze insanların giydiği giysileri tanır. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulamalı çalışmalarında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği-moda kavramı hakkında genel bilgi ve açıklamalar. Modanın evriminde yer alan başlıca etkenler. | Kütüphane ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Modanın yayılma alanı: Giysi, Giyimin aksesuarları, Beden, Konut ve Otomobil. Modanın Sosyo-psikolojisi. | Kütüphane ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Giyside modanın tarihi-geçmişten günümüze moda tarihi. Modayı etkileyen olaylar, toplumlar, kişiler ve Moda akımları. | Öğrencilerin araştırma konularının belirlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antik Mısır dönemi Giysi Tarihi: | Moda tarihinin zaman çizelgesi yapılacak. Kütüphane ve internet araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antik Girit giysi tarihi Antik Yunan giysi tarihi | Görsel sunumların hazırlığı. Zaman çizelgesi için Antik Girit ve Antik Yunan dönemleri görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Roma dönemi giysi tarihi. Toga, Tunik, Iç çamaşırı, Ayakkabı, Mücevher, Saç Modelleri. Bizans Dönemi | Görsel sunumların hazırlığı. Zaman çizelgesi için Roma dönemi ve Bizans Dönemi giysi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Ortaçağda giysi Tarihi- Romanesk Dönem Gotik Dönem | Zaman çizelgesi için Romanesk ve Gotik dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rönesans dönemi giysi tarihi Barok dönemi giysi tarihi | Zaman çizelgesi için Rönesans dönemi ve Barok Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | Rokoko dönemi giysi tarihi 19. Yüzyıl Giysi Tarihi | Zaman çizelgesi için Rokoko dönemi ve 19. Yüzyıl görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 19. Yüzyıl Giysi Tarihi İmparatorluk dönemi giysi tarihi - Viktorya dönemi giyim tarihi | Zaman çizelgesi için 19. Yüzyıl Giysi Tarihi ve İmparatorluk Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İmparatorluk dönemi giysi tarihi - Viktorya dönemi giyim tarihi (Devam) | Zaman çizelgesi için 19. Yüzyıl Giysi Tarihi ve İmparatorluk Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Giysi tarihi (elbise,etek,pantolon tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Giysi tarihi (iç çamaşırı, çorap tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | Giysi tarihi (şapka,kravat tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |