Genel Bilgi
Kod | TT232 |
Ad | Dokuma Tasarımı 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin dokuma tasarımında kullanılan renk ve örgü efektlerini öğrenerek dokuma yüzey araştırmaları yapması sağlanır. Çizgi, piye de pul , kazayağı örgüleri kullanılarak belirli bir temaya bağlı olarak tasarım yapılır. Renk ve örgü efektleri kullanılarak belirli bir amaca uygun kumaş dokuma uygulamaları ve tasarım süreci kavranır.
Dersin İçeriği
Renk ve örgü efektlerinin anlatımı ile birlikte öğrencilerin belirledikleri temalara bağlı olarak eskiz yapmaları sağlanır. Eskiz hazırlama aşamasının ardından malzeme, sıklık, tahar-armür gibi teknik faktörler belirlenir ve dokuma uygulamaları sağlanır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur. Ancak Kumaş Yapı bilgisi dersini almamış/dersinden başarısız olmuş öğrenci bu dersten başarı göstermekte zorluk çeker.
Kaynaklar
Kumaş Yapı Bilgisi, Bahattin Şeber Dokuma Tekniği ve Sanatı, Güngör Başer, İzmir, 2004
Notlar
İlgili makaleler, İlgili internet kaynakları, tekstil fuar ve sergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belirli bir temaya bağlı kalarak hikaye panosu hazırlar. |
ÖÇ02 | Çeşitli renklendirme yöntemleri ile oluşturduğu renk ve örgü efektlerini dokumaya uyarlar. |
ÖÇ03 | Tek katlı kumaş yapıları ile dokuma tasarımı yapar ve uygular. |
ÖÇ04 | Tasarım sürecini ve tasarımlarını savunur. |
ÖÇ05 | örgü, tahar ve armür kavramlarını dokuma yaparak anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | renk örgü efektleri hakkında genel bilgiler | renk örgü efektleri hakkında genel bilgilerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | ödev kontrolü, renk-örgü efekti örnekleri | 10 renk-örgü efekti tasarımı | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | tema belirleme | tema araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | tema araştırmaları ve hikaye panolarının incelenmesi | tema için görsel toplama ve renk seçimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | eskiz tasarımı | malzeme araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | eskiz seçimi ve dokuma uygulamaları 1 | malzeme araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | dokuma uygulamaları 2 | dokuma denemeleri | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
8 | Ara Sınav | sunum paftası hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | belirli bir amaca yönelik tek katlı kumaş tasarımı | uygulanacak tasarımın çözümlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | tema araştırması, hikaye panosu değerlendirmeleri 1 | tema araştırması,bilgisayar destekli tasarım programında hikaye panosu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | tema araştırması, hikaye panosu değerlendirmeleri 2 | tema araştırması,bilgisayar destekli tasarım programında hikaye panosu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | renk skalası belirleme, eskiz hazırlama | çeşitli renklendirme yöntemleri ile eskiz çizimi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | dokuma için eskiz seçimi | çeşitli renklendirme yöntemleri ile eskiz çizimi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | tek katlı dokuma uygulamaları | malzeme araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | dokuma uygulamaları 3 | teknik parametrelerin tespiti | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | proje sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | proje sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |