Genel Bilgi
Kod | TTS335 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 3 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel dokuma kumaş yapılarını öğrenmiş olan öğrenci, bu dersle renkli çözgü ve atkı ipliklerinin desenle ilişkisini kavramasını, krep örgüleri tanımasını ve yeni örgüler türetmesini ve ilave iplikli yapılardan olan lanseli ve flokone kumaş yapılarını öğrenmesini ve dokuma tasarımının uygulamalı olarak işlendiği tasarım derslerinde kullanabilecek düzeyde öğrenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Öğrenci, renkli çözgü ve atkı iplikleri ile tek katlı kumaşlarda örgü ve renk dizileri ile yeni desenler üretir. - Hazırladığı örgülerin tahar, tarak, armür planlarını hazırlar. - Farklı örgülerin birleşimi ve farklı bağlama tipleri ile oluşturulan krep örgüler geliştirebilir, üretim hesaplamaları yapılır. - İlave iplikli yapılardan olan çözgü ve atkı lansesi kumaş yapıları ile yeni desenler türetebilir. Üretim hesaplamaları yapılır. - Flokone kumaş yapıları ile yeni desenler yapılır, üretim hesaplamaları yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur ( Kumaş Yapı Bilgisi 1 ve 3 ü alması önerilir)
Kaynaklar
Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001.
Notlar
Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tek katlı kumaş yapıların iyi düzeyde bilir, yeni örgüler türetir. |
ÖÇ02 | Renkli çözgü ve atkı ipliklerinin sağladığı olanaklarla renk dizilerine bağlı desen türetir. |
ÖÇ03 | Kumaş üzerinde ilave desen ve doku oluşumuna olanak sağlayan çözgü ve atkı lansesi kumaş yapısını kullanır. |
ÖÇ04 | Takviyeli dokuma yapılarla yeni desenler türetir. |
ÖÇ05 | Dokuma tasarımının temel faktörlerinden olan örgü ve kumaş yapısı bilgilerini tasarım derslerinde kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar.Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Renk dizileri ile meydana gelen desenler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Örgü dizileri ile meydana gelen desenler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Krep Örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Krep Örgüler ve türevleri | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Lanseli kumaş yapıları ve teknikleri | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çözgü lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Dönem sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek ve çok renkli çözgü lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tek ve çok renkli atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hem çözgü hem atkı lanseli örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kuvvetlendirilmiş Dokular Astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Atkı astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çözgü astarlı dokular | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Flokene örgüler | Defter, kalem, lup,milimetrik kağıt. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |