ADE749 Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Metinleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ADE749
Ad Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Metinleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi İLKER ÇÖLTÜ


Dersin Amacı / Hedefi

Çocuk edebiyatı disiplinler arası iş birliği yapar ve bu ise öğretim sisteminde edinilen bilgilerin çocuğun hayatına uygulayabilmesi ve eğitilmesi için kaçınılmaz bir gereksinimdir. Değişen yaşam koşullarıyla ortaya çıkan çağdaş edebiyat ürünleri ve yazarlarla çocuklar birebir buluşturulmalı ve interaktif bir iletişimin gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır.

Dersin İçeriği

Dersin hedef kitlesi olan çocukların gelişim özellikleri; duygu, düşünce ve hayal dünyaları ele alınacaktır. Çocuk edebiyatının özellikleri ve önemi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk edebiyatının Almanya ve Türkiye’deki tarihi gelişimi irdelenecektir. Çocuk edebiyatı metinleri ve özellikleri, çocuklara yönelik hazırlanan eserlerin, çocuğun dünyasına uygunluğu, çocuklara metinler aracılığıyla, Alman ve Türk kültürünün ve evrensel değerlerin nasıl verileceğinin incelenmesi sağlanacaktır. Edebiyat nedir? Çocuk edebiyatı, genel edebiyatın neresindedir? Hafta Çocuk ve çocukluk kavramının Almanya ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi nedir? Çocuk hakları nelerdir? “Kolay” edebiyata giriş veya başlangıç edebiyatı olarak çocuk edebiyatı nedir? Çocuklar ve gençler için edebi normlar ve kavramlar nelerdir? Edebi ve kültürel teoriler, çocukluk, gençlik, yaşlılık ve nesiller üzerine söylemler. Çocuk ve gençlik edebiyatı/kitapları konusunda disiplinler arası çalışmanın önemi nedir? Çocuk edebiyatının hedef ve nitelikleri nelerdir? Çocuk edebiyatı ve folklor. Çocuk ve gençlik edebiyatı gençlere rol model olabilir mi? Sözlü ve okuryazarlık arasındaki çocuk edebiyatı nedir? Çocuk edebiyatı ile ilgili dil ve edebiyat eğitimi alanı/ yabancı dil öğrenimine katkısı nedir? Çocuk edebiyatının okuma becerisi aracılığı ile yabancı dil öğrenimine katkısı nedir? Dersin Öğrenme Kazanımları: Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocuklara yönelik bir edebiyat alanının gelişimine katkıda bulunur? 2) Çocuklara yönelik edebiyat metinlerinin kapsamını ve içeriğini belirler. 3) Nitelikli-niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerini yorumlar

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu yoktur

Kaynaklar

Öğretim elemanının hazırladığı ders notu

Notlar

Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Kaminski, W. (1998). Einführung in die Kinder und Jugendliteratur. München: Juventa Brunken, O. (1990). Geschichte der Deutschen Kinder und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci çocuk ve edebiyat İlişkisini Kuracaktır.
ÖÇ02 Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Bulunması Gereken Özellikleri Tanır.
ÖÇ03 Çocuğun Gelişimine Katkısını Değerlendirir.
ÖÇ04 Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikleri Fark Edecektir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiyi bilimsel yöntemlerle nasıl derleyeceğini öğrenir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiyi bilimsel kurallara göre değerlendirme ve yorumlama yeteneğini kazanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel makale yazma tekniklerini edinir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ulusal ve uluslararası düzeyde yabancı dil politikası ve uygulamalarını analiz eder.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alman dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimde etik değerlerini öğrenir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alman dili eğitimi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuğun Tanımı, Çocuk ve Edebiyat Çocuğun tanımını yapabilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Çocukluk kavramının tanımı Konu ile ilgili araştırma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Avrupa'da çocuk edebiyatının gelişimi Konu ile ilgili araştırma yapılması ve Avrupa'da ki durumun tespit edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Çocuğun bilişsel ve fiziksel gelişimi Çocuğun gelişim yapısını anlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Bulunması Gereken Özellikler ve Çocuğun Gelişimine Katkısı Bir eserde bulunması gereken özellikleri örneklendirir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Çağdaş Edebiyat ve bu edebiyata dair kitap incelemesi Kitapların öğrenci düzeyine uygun incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Kitapların incelenmesi sonucu çocuğa dair olup olmayacağının yorumu Çocuk edebiyatı kitaplarını inceleyebilir Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Edebiyatta Çocuk Gerçekliği ve Bu Gerçekliği Belirleyen Temel Değişkenler Anlatım-Soru/cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Dünyada Çocuk Edebiyatının Gelişimi Dünyada çocuk edebiyatının gelişimi ile ilgili araştırma yapılması ve raporlaştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Türkiye’de Çocuk Edebiyatının Gelişimi Çocuk edebiyatı gelişimini örneklendirir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Türkiye’de Çocuk Edebiyatının tarihsel ve edebi gelişimi Çocuk edebiyatının tarihsel gelişimini sıralayabilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çocuk Edebiyatı Türleri ve Çocuk Gelişimine Katkısı 1 Çocuk edebiyatı türlerinin neler olduğunu araştırabilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Çocuk edebiyatı türü olarak masal ve masalların çocuğun gelişimine olumlu veya olumsuz katkısı Masalların neler olduğunu bilebilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Halk masallarının özellikleri Masalların özelliklerini örneklendirir Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Genel tekrar Konuların genel tekrarını yapabilir Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 4 56
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:00