Genel Bilgi
Kod | FYT105 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve fizyoterapi alanı ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterliklerin kazanılmasının sağlanması.
Dersin İçeriği
Tıbbi terminolojiye giriş, kökler, ön ekler, tanısal son ekler, uygulama ve eylem belirten son ekler, belirtileri tanımakta kullanılan son ekler, tıbbi kısaltmalar, fizyoterapide sık kullanılan terimler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Notlar
acikders. ankara. edu.tr, ilgili video gösterimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin yazılışını, okunuşunu ve anlamlarını açıklar. |
ÖÇ02 | 2. Tıp terminolojisinde ek, ön ek, son ek kavramları, eponim, akronim kelimeleri, kısaltmaları açıklar. |
ÖÇ03 | 3.Tüm sistemlere ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimleri açıklar. |
ÖÇ04 | 4. Fizyoterapide sık kullanılan terimleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | 5.Temel patolojik terimler ve temel semptomatik terimleri listeler. |
ÖÇ06 | 6. Fizyoterapide hasta bakımında kullanılan terimleri değerlendirir. |
ÖÇ07 | 7.Tıbbi terminoloji alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ08 | 8.Yaşam boyu öğrenme bilincini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım ve tarihçe, Sınıflamalar | İlgili kaynakları okuma ve konu ile ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Söyleyiş kuralları | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
3 | Tıbbi terimlerde temel parçalar, Terimlerin yapısal ayrışımı | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Kökler | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Ön ekler | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
6 | Ön ekler 2 | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
7 | Son ekler | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara sınav | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Yöntem Seçilmemiş |
9 | Son ekler 2 | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
10 | Terimlerin tekil ve çoğul formları, Küçültme terimleri | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
11 | Eponimler, Tıbbi kısaltmalar | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | İnsan yapısındaki tanım ve terimler 2 | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Fizyoterapide sık kullanılan terimler | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Fizyoterapide sık kullanılan terimler 2 | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Konuyla ilgili kaynakların okunması ve literatürün incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |