Genel Bilgi
Kod | SHS157 |
Ad | Bilim İnsanları ve Buluşları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.
Notlar
Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar. |
ÖÇ03 | Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ04 | Bilim devrimi sürecini açıklar. |
ÖÇ05 | Bilim tarihinde önemli gelişmeleri açıklar. |
ÖÇ06 | Tarihten bugüne bilimin gelişimini açıklar. |
ÖÇ07 | İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar. |
ÖÇ08 | Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim nedir Bilim insanı kime denir | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel çalışmanın niteliği | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bilimin tarihi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bilim devrimi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |