SHS157 Bilim İnsanları ve Buluşları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS157
Ad Bilim İnsanları ve Buluşları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.

Notlar

Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar.
ÖÇ03 Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder.
ÖÇ04 Bilim devrimi sürecini açıklar.
ÖÇ05 Bilim tarihinde önemli gelişmeleri açıklar.
ÖÇ06 Tarihten bugüne bilimin gelişimini açıklar.
ÖÇ07 İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar.
ÖÇ08 Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri izler 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim nedir Bilim insanı kime denir Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel çalışmanın niteliği Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bilimin tarihi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bilim devrimi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.02.2025 12:07