Genel Bilgi
Kod | SHS157 |
Ad | Bilim İnsanları ve Buluşları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.
Notlar
Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar. |
ÖÇ03 | Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ04 | Bilim devrimi sürecini açıklar. |
ÖÇ05 | Bilim tarihinde önemli gelişmeleri sıralar. |
ÖÇ06 | Tarihten bugüne bilimin gelişimini yorumlar. |
ÖÇ07 | İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar. |
ÖÇ08 | Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Obturatör, splint vs gibi apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullandığı aletlerin bakımını ve basit onarımını yapar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim nedir Bilim insanı kime denir | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel çalışmanın niteliği | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bilimin tarihi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bilim devrimi | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 | Sunum ödevi hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum belgesi hazırlama ve teslim | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |