Genel Bilgi
Kod | YBP133 |
Ad | İlk Yardım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kişilerin yaşamını veya sağlığını tehlikeye düşüren kaza , hastalık vb. durumunda , sağlık ekibinin yardımı sağlanana kadar , yaşamın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla olay yerinde ilaçsız yapılan uygulamaları öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Öğrenciler yaralanma çeşitlerini sıralayabilecek, yaralanmalarda ilkyardm ilkelerini tanımlayabilecektir. Öğrenciler solunum ve dolaşım sisteminin fonksiyonlarını ve önemini tanımlayacaktır. Öğrenciler solunumun gerçekleşmesi için yapılacak girişimleri tanımlayacaktır. Öğrenciler kardiyopulmoner resüsitasyonu (CPR) uygulayabilecektir. Öğrenciler bayılmada ilkyardım ilkelerini açıklayabilecektir. Öğrenciler kanamaları durma yöntemlerini sıralayabilecek ve kanamaları durdurma yöntemlerinin önemini açıklayabilecektir. Öğrenciler şokun belirti ve bulgularını bilecek ve şok durumunda uygulanacak ilkyardımı tanımlayabilecektir. Öğrenciler zehirlenme çeşitlerine göre ilkyardım ilkelerini kavrayabilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sağlık Bakanlığı İlk Yardım Uygulamaları
Notlar
Sağlık Bakanlığı İlk Yardım Uygulamaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk yardım ve acil yardım kavramlarının farkını açıklar. |
ÖÇ02 | Kalp krizinde ilk yardımı öğrenir. |
ÖÇ03 | Kardiyopulmoner resusitasyonu (CPR) bilir. |
ÖÇ04 | Epilepsi ve diyabetik acillerde ilk yardım basamaklarını sıralayabilir. |
ÖÇ05 | Allerjik reaksiyonlar, şok, kanamaları ayırt edebilir. |
ÖÇ06 | Solunum yolu tıkanıklığı, boğulmalarda, zehirlenmelerde, yanıklarda ilk müdehaleyi uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlkyardımın tanımı ve ilkyardımcının özellikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Olay yerinin ve yaralının değerlendirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Solunumu duran bireye ilkyardım suni solunumun uygulanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Kadiyopulmoner resüsitasyon (KPR) giriş 1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Kadiyopulmoner resüsitasyon (KPR) giriş 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Yaralanmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Kanamalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Şokta ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Yanık, sıcak çarpması ve donmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Kırık ve çıkıklarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Zehirlenmelerde ilkyardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Hayvan ısırmalarında ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Yaralının olay yerinden taşınması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |