Genel Bilgi
Kod | IPFZ201 |
Ad | Public Finance I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Levent YÜLEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kamu ekonomisi disiplinine giriş yaparak piyasa başarısızlıklarının nedenlerini mikro analiz yöntemiyle açıklamak dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, Kamu Ekonomisi Disiplinine Tarihsel ve Analitik Perspektiften Bakış, Kurumsalcı İktisat, Kamu Kesiminin Yapısı, Bileşimi ve Büyüklüğü, Piyasa Ekonomisin İşleyiş Modeli, Ekonomide Etkinlik ve Adalet Kavramları, Toplumsal Fayda ve Maliyetlerin Ölçülmesi, Piyasa Aksaklıkları ve Devletin Rolü, Kamu Malları, Dışsallıklar, Doğal tekeller, regülasyon ve özelleştirme, Ekonomide Gelir Dağılımı ve Gelirin Yeniden Dağılımı Politikaları, Vergilemede Adalet ve Etkinliği içerir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Jonathan Gruber- Public Finance and Public Policy
Notlar
Harvey S. Rosen and Ted Gayer --Public Finance
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamu ekonomisinin varlık nedeni açıklar |
ÖÇ02 | Piyasa başarısızlıklarını ortaya çıkaran nedenlerini analiz eder |
ÖÇ03 | Devletin ekonomiye müdahale nedenlerini sıralar |
ÖÇ04 | Kamusal mallar, dışsallıklar ve doğal tekellerin bir piyasa başarısızlığı olarak analiz eder |
ÖÇ05 | Piyasa ekonomisinin işleyiş modelinde etkinlik ve adalet kavramlarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | KAMU EKONOMİSİNİN PERSPEKTİFİ | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | KAMU KESİMİNİN YAPISI, BİLEŞİMİ VE BÜYÜKLÜĞÜ | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | EŞİTLİK VE ETKİNLİL | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | FAYDA MALİYET ANALİZİ | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | KAMUSAL MALLAR I | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | KAMUSAL MALLAR II | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | DIŞSALLIKLAR I | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | DIŞSALLIKLAR II | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | DOĞAL TEKELLER, REGÜLASYAN VE ÖZELLEŞTİRME I | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | DOĞAL TEKELLER, REGÜLASYAN VE ÖZELLEŞTİRME II | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | KAMUSAL SEÇİŞ TEORİSİ | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | GELİRİN YENİDEN DAĞILIMI I | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | GELİRİN YENİDEN DAĞILIMI II | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | VERGİLEMEDE ADALET VE ETKİNLİK | gelenksel öğrenme methodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |