BBT401 Gübreler ve Gübreleme

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT401
Ad Gübreler ve Gübreleme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Gübreleri tanımak, gübrelemenin temel ilkelerini, toprak verimliliği gübre ilişkilerini ve gübrelemenin bitki beslemedeki rolünü öğrenmek, gübrelemenin ekonomisini ve çevre kalitesi açısından önemini tartışmaktır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında tüm gübreler ve gübreleme materyalleri incelenir, organik ve inorganik gübreler tartışılır, gübrelerin uygulanma zaman ve yolları öğretilir, özellikle toprak ve su kirlenmesi açısından gübreleme ile çevre koruma arasındaki ilişkiler tartışılır. Ayrıca, laboratuvar, sera ve arazi ortamlarında gübrelerin görsel tanımlanması, fiziki ve kimyasal analizleri yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

ders notları

Notlar

Toprak Verimliliği ve Gübreler, kitap


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bitkisel üretimde kullanılan gübreleri ve gübre kullanım metodlarını öğretir.
ÖÇ02 Çevre ile barışık ve ekonomik gübre kullanımını öğretir.
ÖÇ03 Toprak verimliliği, bitki besleme ve sürdürülebilirlik açısından gübreleri öğretir.
ÖÇ04 Gübre uygulama yöntemlerini öğretir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gübreler konusuna giriş, gübre nedir, sınıflandırılması ve içerikleri. Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Gübrelemenin temel ilkeleri Konuları ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Toprak-gübre- bitki-su ilişkisi Konuları ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Azotlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması Konuları ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar
5 Fosforlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca balıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması Konuları çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
6 Potasyumlu gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel başlıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
7 Kalsiyum, magnezyum ve kükürtlü gübrelerin tanıtılması, kullanım yolları ve kriterleri, topraktaki davranış ve çözünürlükleri, bitkisel üretimdeki rolleri, yöresel balıca bitkilerin gübrelenmesi ve ilgili laboratuvar çalışması Konuları çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Organik kaynaklı gübrelerin tanıtımı, bitkiye yaryışlılık potansiyelleri, topraktaki davranışları ve çeşitli bitkileri için kullanımları Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Gübre dinamikleri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Yaprak gübrelemesi ve özel gübreleme şekilleri; arazi gözlemleri Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Gübrelemenin ekonomisi Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çukurova bölgesinde gübreleme ve gübre kullanım potansiyeli Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Gübreleme ve çevre kalitesi Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Gübreleme ve çevre kalitesi; arazi gözlemleri Konuları çalışma ve dönem ödevi hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm konuları çalışma ve genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm konuları çalışma ve genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 03:30