Genel Bilgi
Kod | BY752 |
Ad | Böceklerde Diyapoz Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SAADET PINAR ÖZALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı diyapoz , diyapoza etki eden faktörler ve parazitik böceklerde diyapoz ve endokrin sistem ilişkisini öğrencilere kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Diyapozun tanımı, diyapoza etki eden faktörler, gelişmenin durdurulması, Bombyx mori'de diyapoz (yumurta diyapozu), Orthoptera'da diyapoz, , Parazitik böceklerde diyapoz, gelişmiş embriyoda uyku hali,diyapoz ve endokrin sistem ilişkisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Power point sunum
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek yumurtaları, embriyo gelişmesi, larva gelişmesi ve deri değiştirme konularını kavrar. Larva tipleri ve pupa tipleri konularını kavrar. |
ÖÇ02 | Böceklerde gelişme İle İlgili Bazı Kavramları, gelişme hızını kontrol eden faktörleri kavrar |
ÖÇ03 | Gelişmenin durdurulmasını kavrar. Yalancı diyapoz, gerçek diyapoz konularını kavrar. |
ÖÇ04 | Bombyx moride diyapozu kavrar. Orthopterada diyapozu kavrar |
ÖÇ05 | Diyapoz süresi ve diyapoza etki eden faktörleri kavrar. Parazitik böceklerde diyapozu kavrar |
ÖÇ06 | Böceklerde başkalaşım tiplerini kavrar Ametabola, Neometabola, Hemimetabola, Holometabola , Hypermetabola (Polymetabola) |
ÖÇ07 | Diyapozun hormonal kontrolünü kavrar. Deri değiştirme hormonunun larval, pupal ve ergin diyapozundaki rolünü kavrar. |
ÖÇ08 | Juvenil hormonunun larval, pupal ve ergin diyapozundaki rolü |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcek yumurtaları, embriyo gelişmesi, larva gelişmesi ve deri değiştirme konularını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Larva tipleri ve pupa tipleri konularını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Böceklerde gelişme İle İlgili Bazı Kavramları, gelişme hızını kontrol eden faktörleri kavrar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Gelişmenin durdurulmasını kavrar. Yalancı diyapoz, gerçek diyapoz konularını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bombyx moride diyapozu öğrenir | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Orthopterada diyapozu öğrenir | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Parazitik böceklerde diyapozu kavrar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Diyapoz süresi ve diyapoza etki eden faktörleri kavrar. | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Böceklerde başkalaşım tiplerini kavra | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Diyapozun hormonal kontrolünü kavrar. Deri değiştirme hormonunun larval, pupal ve ergin diyapozundaki rolünü kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Juvenil hormonunun larval, pupal ve ergin diyapozundaki rolü | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ekolojik faktörler ve böcekler arasındaki ilişkiler konularını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Rapor hazırlama ve sunum | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Genel tekrar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Laboratuvar çalışması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 6 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |