Genel Bilgi
Kod | HEM812 |
Ad | Yaşlı İstismar ve İhmali |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SONGÜL KARADAĞ |
Dersin Amacı / Hedefi
-Yaşlı istismarı ve ihmali konusunda bilgi sahibi olma, yaşlı istismarı ve ihmali ile ilgili sorunları saptayabilme, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği
-Bu ders yaşlı istismarı ve ihmalinin önemi, yaşlı istismarı ve ihmali çeşitleri, yasal düzenlemeleri, vaka örnekleri ve konu ile ilgili yapılmış kanıta dayalı çalışmaları içerir.
Dersin Ön Koşulu
-YOK
Kaynaklar
-Karakovan A. Yaşlı Sağlığı ve Bakım. Akademisyen Tıp Kitapevi. Ankara. 2014 Gülten Kaptan. Geriatrik Bakım İlkeleri. Nobel Tıp Kitapevi. 2013 Gülten Kaptan. Geriatriye Çok Yönlü Bakış. Nobel Tıp Kitapevi. 2017
Notlar
-İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlı ihmal ve istismarını her yönüyle ele alabilir ve önleyebilir. |
ÖÇ02 | Yaşlı istismarı ve ihmali konusunda önemli olacak araştırmaların planlaması ve yürütülmesi konusunda yeterli bilgi ve görüşü kazanmak |
ÖÇ03 | Yaşlı istismarı ve ihmali alanında yapılan araştırmaları takip etmek |
ÖÇ04 | Yaşlı istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramları açıklamak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşlı istismarı ve ihmalinin önemi, Türkiyedeki ve dünyadaki durumu | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Yaşlı bireylerde fiziksel istisma | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Yaşlı bireylerde psikolojik (duygusal) istismar | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Yaşlı bireylerde cinsel istismar | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Yaşlı bireylerde ekonomik istismar | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Yaşlı bireylerde ihmal | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Vize haftasına hazırlık | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaşlı ayrımcılığı (ageism) | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yaşlı istismarı ve ihmali ile ilgili vaka örnekleri 1 | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Yaşlı istismarı ve ihmali ile ilgili vaka örnekleri 2 | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yaşlı istismarı ve ihmalini önlemeye yönelik geliştirilen teknolojik ürünler | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Yaşlı istismarı ve ihmali ile ilgili yapılmış kanıta dayalı çalışmalar 1 | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Yaşlı istismarı ve ihmali ile ilgili yapılmış kanıta dayalı çalışmalar 2 | Kaynak tarama ve sunumlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dersin genel değerlendirilmesi | İşlenen tüm konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Final sınavına hazırlık | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |