HKZ105 Türk Dili

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HKZ105
Ad Türk Dili
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (34 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.

Dersin İçeriği

Dil nedir Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve öz geçmiş yazımı. İmla ve noktalama.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından önerilen kaynaklar. Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri (2003), Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yargı Yayınevi. Yavuz, Kemal ve Diğerleri (1996), Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, İstanbul, Bayrak Yayınevi.

Notlar

Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından önerilen kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler, Türk dilinin tarihsel gelişimini ve temel dil bilgisi terimlerini (örneğin, dilin öğeleri, dil bilgisi, anlam bilgisi) tanımlayabilirler.
ÖÇ02 Öğrenciler, Türkçenin fonetik yapısını ve dilin morfolojik özelliklerini açıklayabilirler.
ÖÇ03 Öğrenciler, günlük yaşamda ve yazılı dilde doğru Türkçe kullanımı için temel dil bilgisi kurallarını uygulayabilirler.
ÖÇ04 Öğrenciler, bir metindeki dil bilgisi hatalarını (örneğin, sözcük yapısı, cümle kurma hataları) tespit edebilir ve bu hataların nedenlerini analiz edebilirler.
ÖÇ05 Öğrenciler, dil bilgisi kurallarını birleştirerek daha karmaşık ve anlamlı metinler oluşturabilirler. Ayrıca, anlamlı bir cümle yapısı için farklı dil öğelerini bir arada kullanabilirler.
ÖÇ06 Öğrenciler, yazılı bir metni dil bilgisi, anlam bütünlüğü ve anlatım açısından değerlendirerek, metnin dilsel kalitesini analiz edebilirler.
ÖÇ07 Öğrenciler, Türkçede kullanılan önemli edebi terimleri (örneğin, metafor, benzetme, teşbih) tanıyabilir ve açıklayabilirler.
ÖÇ08 Öğrenciler, Türkçede kullanılan çeşitli dilsel yapıların anlamını ve işlevini tartışarak, dilin anlam yapısındaki rolünü anlayabilirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hukuki problemleri teşhis eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dil ile kültür ilişkisi Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dilin Türleri Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim
5 Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklama Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkçenin tarihi gelişimini açıklama Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ses olayları Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanma 1 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanma 2 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
12 Yazışma kurallarını bilme 1 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Yazışma kurallarını bilme 2 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yazım kurallarını bilme 1 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Yazım kurallarını bilme 2 Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
18 Dersin amaç ve hedefleri, içeriği yararlanılacak kaynaklar ve yarıyıl ders planının tanıtımı Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
19 Yazım kuralları ve uygulaması Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
20 Noktalama işaretleri ve uygulaması Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
21 Anlatım nedir Anlatımın özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
22 Anlatım türleri, biçimleri ve uygulaması Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
23 Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
24 Kompozisyonla ilgili genel bilgiler Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
25 Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
26 Yazılı kompozisyon türleri (Duygu ağırlıklı yazılar, olay ağırlıklı yazılar) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
27 Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
28 Sözlü kompozisyon türleri (Tartışmaya dayalı sözlü anlatım türleri) Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
29 Sözlü kompozisyon türleri(Görüşmeye dayalı sözlü anlatım türleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
30 Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar 1 Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
31 Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar 2 Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
32 Genel tekrar, Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
33 Final Sınavı Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
34 Final Sınavı Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.02.2025 03:18