Genel Bilgi
Kod | HKU122 |
Ad | Hukuki Metinler ve Adli Yazışma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HAKAN ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hukuki Metinler ve Adli Yazışma dersinin amacı, hukuk fakültesi öğrencilerinin hukuk dilini doğru ve etkili bir şekilde kullanmalarını sağlayacak, hukuki metin yazma ve adli yazışma becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Öğrenciler, hukuki metinlerin dilsel yapısını, doğru terminolojiyi ve profesyonel üslubu öğrenir, metinlerdeki hukuki dayanakları ve delilleri nasıl kullanacaklarını kavrarlar. Ayrıca, adli yazışmaların hukuk sistemindeki rolü ve etkisi üzerinde durulur. Hukuki metinlerin mantıksal yapılarını analiz etme ve yazılı belgelerdeki hata tespit etme becerisi geliştirilir. Dava dilekçesi, savunma yazısı, başvuru mektubu, sözleşme gibi farklı hukuki metin türlerinin özellikleri ve yazım teknikleri öğretilir böylece öğrenciler çeşitli hukuki kaynaklardan faydalanarak yeni metinler tasarlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Albayrak, Hakan, Kalem Mevzuatı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022.
Notlar
Albayrak, Hakan, Kalem Mevzuatı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, hukuki metinlerin temel kavramlarını ve adli yazışma türlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, dava dilekçesi, karar, protokol, sözleşme, başvuru mektubu gibi hukuki metinlerin türlerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, hukuki metinlerde kullanılan dilin ve terminolojinin amacını ve önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, hukuki metinlerin türlerinden her birinin yazılma amacını açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, dava dilekçesi, başvuru mektubu, savunma, sözleşme gibi farklı hukuki metin türlerini doğru biçimde hazırlar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, hukuki metinlerdeki dili doğru, açık ve etkili bir şekilde kullanır. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, yazılı bir hukuki metnin içeriğini analiz ederek metindeki dil hatalarını, mantık hatalarını ve eksik hukuki ifadeleri tespit eder. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, hukuki literatürden, kanunlardan ve içtihatlardan faydalanarak yeni bir hukuki metin (örneğin, sözleşme, başvuru dilekçesi) yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Adli yazışmaya ilişkin temel kavramlar I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Adli yazışmaya ilişkin temel kavramlar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çeşitli yargı kollarında yargılamanın taraflarınca kullanılan dilekçe örnekleri I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Çeşitli yargı kollarında yargılamanın taraflarınca kullanılan dilekçe örnekleri II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İcra aşamasında kullanılan dilekçeler I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | İcra aşamasında kullanılan dilekçeler II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Örnek Olay Çözümü I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yargı makamlarınca kaleme alınan yazılar I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Yargı makamlarınca kaleme alınan yazılar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hüküm yazısı I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hüküm yazısı II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İlan ve Bildirimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Örnek Olay Çözümü 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Problem Çözümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yılsonu sınavı | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |