Genel Bilgi
Kod | HKZ205 |
Ad | Genel Kamu Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Sezgin BAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Devlet olgusunu ve bu olgunun yansımalarını ileri seviyede yerleştirmek.
Dersin İçeriği
Devlet, Siyasal düşünceler, Politik güç, siyasal düşünceler tarihi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Devletin Genel Kuramı, ZABUNOĞLU, MUMCUOĞLU, ZABUNOĞLU
Notlar
2) Ronald Wright, İlerlemenin Kısa Tarihi, çev. Ebru Kılıç, Aylak Kitap, İstanbul, 2012. (Yalnızca 3. Bölümü) 3) Jared Diamond, Tüfek, Mikrop ve Çelik, çev. Ülker İnce, TÜBİTAK Yay., Ankara, 2016. (İlk 6 Bölüm) 4) Cemal Bali Akal, Modern Düşüncenin Doğuşu, Dost Yay., Ankara, 2016. (İlk 2 Bölüm) 5) Andrew Heywood, Siyaset Teorisine Giriş, çev. Hızır Murat Köse, Küre Yay., İstanbul, 2011. (İlk 7 Bölüm) 6) Oktay Uygun, Demokrasi, XII Levha Yay, İstanbul, son baskı. (Türkiye’ye ilişkin bölümler hariç) 7) Ralf Dahrendorf, Demokrasinin Bunalımları, çev. A. Emre Zeybekoğlu, İthaki Yay., İstanbul, 2015. 8) Quentin Skinner, Hobbes ve Cumhuriyetçi Özgürlük, çev. A. Emre Zeybekoğlu, Dost Yay., Ankara, 2018. 9) Robert A. Dahl, Siyasi Eşitlik Üzerine, çev. A. Emre Zeybekoğlu, Dost Yay., Ankara, 2018. 10) William Golding, Sineklerin Tanrısı, çev. Mina Urgan, Türkiye İş Bankası Yay., son baskı. 11) George Orwell, 1984, çev. Celal Üster, Can Yay., İstanbul, son baskı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Devletin ne olduğunun, ne olmadığının anlaşılması. |
ÖÇ02 | Devletin temel fonksiyonlarının anlaşılması. |
ÖÇ03 | Devletin unsurlarının anlaşılması. |
ÖÇ04 | Devletlerin nasıl yönetildiğinin anlaşılması. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel kamu hukuku ne demektir. Siyaset Bilimi ve Hukuk, Siyaset Bilimi ve Yönetim. | Okuma | |
2 | Temel kavramlar: Siyaset, Güç, İktidar, Siyasal İktidar, Rıza, Meşruiyet, Toplum, Egemenlik, Feodalite, Burjuvazi, Proletarya, Sınıf Çatışması. | Okuma | |
3 | Devlet nedir. Tanımı, Kaynağı, Türleri, Kurulması, Sona ermesi. | Okuma | |
4 | Antik Yunan Dönemi Sokrates ve Platon'da devlet kuramı | Okuma | |
5 | Aristotales'te egemenlik kuramı ve yönetim anlayışı | Okuma | |
6 | Devletin ideolojik aygıtları. Toplum, eğitim, medya. | Okuma | |
7 | Hukuk devleti ilkesi, tanımı, unsurları ve farklı uygulamaları | Okuma | |
8 | Hukukun üstünlüğü ilkesi ve bunu sağlayan mekanizmalar | okuma | |
9 | Siyasal iktidarın kurumsallaşması ve kurumsallaşma döngüsü | Okuma | |
10 | Devlet şekilleri : üniter, bölgeli, fedaral | Okuma | |
11 | Devlet ve toplum ilişkisi. Siyasal toplum sivil toplum. | Okuma | |
12 | Sivil toplum ve siyasal toplum ayrımı. iki kavram arasındaki ilişki. | Okuma | |
13 | Machiavelli ve Bodin'de devlet kuramı. Egemen iktidar. | Okuma | |
14 | Hobbes, Locke, ve Rousseau^da Devlet Kuramı | Okuma | |
15 | Montesquieu ve Tocqueville'de devlet kuramı | Okuma | |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Okuma | |
17 | Ara sınav | Bireysel çalışma | |
18 | Modern Devletin Kurucu Ögeleri. modern öncesi dönemden farkları. | okuma | |
19 | Modern Devlette insan unsuru. ulus- halk | okuma | |
20 | Modern Devletin toprak unsuru. | okuma | |
21 | Modern devletin egemenliği | okuma | |
22 | Modern Devletin Niteliği. Modern öncesi dönemden niteliksel farklar. | okuma | |
23 | Devletin hukuki kişiliği ve hukuki sonuçları | okuma | |
24 | Nitelik olarak devletin egemenliği ve sonuçları | okuma | |
25 | İktidarın Sınırlandırılması kavramı ve araçları | okuma | |
26 | kuvvetler ayrılığı kuramı ve hükümet sistemleri | okuma | |
27 | iktidarın sınırlandırılması aracı olarak Hukuk Devleti | okuma | |
28 | Temel Hak ve Özgürlükler. sınıflandırılması, sınırlandırılması ve korunması. | okuma | |
29 | Anayasa Yargısı - ortaya çıkışı ve işlevi. | okuma | |
30 | Demokrasi Teorisi ve temsili demokrasi - doğrudan demokrasi. | okuma | |
31 | Demokrasinin asgari unsurları. Seçim ve muhalefet hakkı. | okuma | |
32 | Devlet Anlayışları: Liberal devlet, sosyal devlet, | okuma | |
33 | Final Sınavı | bireysel çalışma | |
34 | Yıl sonu sınav | okuma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |