Genel Bilgi
Kod | HKZ205 |
Ad | Genel Kamu Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Sezgin BAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Devlet olgusunu ve bu olgunun yansımalarını ileri seviyede yerleştirmek.
Dersin İçeriği
Devlet, Siyasal düşünceler, Politik güç, siyasal düşünceler tarihi.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin bir ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Devletin Genel Kuramı, ZABUNOĞLU, MUMCUOĞLU, ZABUNOĞLU
Notlar
2) Ronald Wright, İlerlemenin Kısa Tarihi, çev. Ebru Kılıç, Aylak Kitap, İstanbul, 2012. (Yalnızca 3. Bölümü) 3) Jared Diamond, Tüfek, Mikrop ve Çelik, çev. Ülker İnce, TÜBİTAK Yay., Ankara, 2016. (İlk 6 Bölüm) 4) Cemal Bali Akal, Modern Düşüncenin Doğuşu, Dost Yay., Ankara, 2016. (İlk 2 Bölüm) 5) Andrew Heywood, Siyaset Teorisine Giriş, çev. Hızır Murat Köse, Küre Yay., İstanbul, 2011. (İlk 7 Bölüm) 6) Oktay Uygun, Demokrasi, XII Levha Yay, İstanbul, son baskı. (Türkiye’ye ilişkin bölümler hariç) 7) Ralf Dahrendorf, Demokrasinin Bunalımları, çev. A. Emre Zeybekoğlu, İthaki Yay., İstanbul, 2015. 8) Quentin Skinner, Hobbes ve Cumhuriyetçi Özgürlük, çev. A. Emre Zeybekoğlu, Dost Yay., Ankara, 2018. 9) Robert A. Dahl, Siyasi Eşitlik Üzerine, çev. A. Emre Zeybekoğlu, Dost Yay., Ankara, 2018. 10) William Golding, Sineklerin Tanrısı, çev. Mina Urgan, Türkiye İş Bankası Yay., son baskı. 11) George Orwell, 1984, çev. Celal Üster, Can Yay., İstanbul, son baskı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel Kamu Hukuku’nun temel kavramlarını ve ilkelerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Kamu hukuku ile özel hukuk arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ03 | Devlet teorilerini ve kamu gücü kavramlarını sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Egemenlik, hukuk devleti ve demokrasi kavramlarını analiz eder. |
ÖÇ05 | Farklı devlet ve hükumet sistemlerini tarihsel ve hukuki açıdan değerlendirir. |
ÖÇ06 | İnsan hakları ile kamu hukuku arasındaki bağlantıyı ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Farklı anayasal sistemleri karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Güncel kamu hukuku sorunlarını hukuki ilkeler çerçevesinde yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel kamu hukuku ne demektir. Siyaset Bilimi ve Hukuk, Siyaset Bilimi ve Yönetim. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Temel kavramlar: Siyaset, Güç, İktidar, Siyasal İktidar, Rıza, Meşruiyet, Toplum, Egemenlik, Feodalite, Burjuvazi, Proletarya, Sınıf Çatışması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Devlet nedir. Tanımı, Kaynağı, Türleri, Kurulması, Sona ermesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
4 | Antik Yunan Dönemi Sokrates ve Platon'da devlet kuramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
5 | Aristotales'te egemenlik kuramı ve yönetim anlayışı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Devletin ideolojik aygıtları. Toplum, eğitim, medya. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hukuk devleti ilkesi, tanımı, unsurları ve farklı uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma |
8 | Hukukun üstünlüğü ilkesi ve bunu sağlayan mekanizmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
9 | Siyasal iktidarın kurumsallaşması ve kurumsallaşma döngüsü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Devlet şekilleri : üniter, bölgeli, fedaral | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Devlet ve toplum ilişkisi. Siyasal toplum sivil toplum. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Sivil toplum ve siyasal toplum ayrımı. iki kavram arasındaki ilişki. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Machiavelli ve Bodin'de devlet kuramı. Egemen iktidar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Hobbes, Locke, ve Rousseau^da Devlet Kuramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Montesquieu ve Tocqueville'de devlet kuramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Ara sınav | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
18 | Modern Devletin Kurucu Ögeleri. modern öncesi dönemden farkları. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Modern Devlette insan unsuru. ulus- halk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
20 | Modern Devletin toprak unsuru. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Soru-Cevap |
21 | Modern devletin egemenliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | Modern Devletin Niteliği. Modern öncesi dönemden niteliksel farklar. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
23 | Devletin hukuki kişiliği ve hukuki sonuçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
24 | Nitelik olarak devletin egemenliği ve sonuçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
25 | İktidarın Sınırlandırılması kavramı ve araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | kuvvetler ayrılığı kuramı ve hükümet sistemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
27 | iktidarın sınırlandırılması aracı olarak Hukuk Devleti | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Temel Hak ve Özgürlükler. sınıflandırılması, sınırlandırılması ve korunması. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
29 | Anayasa Yargısı - ortaya çıkışı ve işlevi. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
30 | Demokrasi Teorisi ve temsili demokrasi - doğrudan demokrasi. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
31 | Demokrasinin asgari unsurları. Seçim ve muhalefet hakkı. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Devlet Anlayışları: Liberal devlet, sosyal devlet, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
33 | Final Sınavı | bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
34 | Yıl sonu sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |