Genel Bilgi
Kod | HKZ206 |
Ad | Türk Hukuk Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serhan YILDIRIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Serhan YILDIRIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Hukuk Tarihi'nin İslam hukuku dönemi, şahıs, aile, eşya, miras, borçlar ve toprak hukuku meseleleri ve bu alanların Osmanlı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak dersin başlıca hedeflerindendir.
Dersin İçeriği
Türklerin İslamiyet öncesi hukuk kuralları ve kurumları hakkında fikir edinmelerini sağlayan ve İslam Hukuku hakkında genel bilgilendirmenin yapıldığı derstir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul, 2011. Coşkun Üçok, Ahmet Mumcu, Gülnihal Bozkurt, Türk Hukuk Tarihi, Ankara, 2017
Notlar
Gül Akyılmaz, Halil Cin, Türk Hukuk Tarihi, Konya, 2015. Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Hukuku hakkında genel olarak fikir edinme |
ÖÇ02 | Osmanlı Devleti'nin İslam Hukuku'nu uygulayış özelliklerini öğrenme |
ÖÇ03 | Osmanlı toprak düzeni ve tımar sistemi hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ04 | Osmanlı Medeni Kanunu olan Mecelle-i Ahkamı Adliye İslam Hukuku'nu, dönemin hukuk sistemleri bağlamında yorumlama |
ÖÇ05 | İslam Hukuku döneminin aile, şahıs, eşya ve ticaret hukuku hakkında bilgi sahibi olma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk hukuku | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 241-251) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İslam hukuku ve kaynakları | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 257-270) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İslam hukukunun teşekkülü ve içtihat hukuku | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 271-294) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Genel olarak Osmanlı Devleti'nde hukuk | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 294-310) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Osmanlı Devleti'nin yapısı ve işleyişi | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 311-337) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Osmanlı dönemi uygulaması | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 347-367) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Osmanlı'da gayrimüslimler | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 367-377) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Osmanlı'da gayrimüslimlerin hukuki statüsü | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 379-389) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
9 | Ceza ve çeşitleri ile cezayı ortadan kaldıran nedenler | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 391-415) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ceza hukukunda suçlar ve çeşitleri | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 415-421) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kişiler hukuku | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 421-429) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Tüzel kişiler ve temsil | Türk Hukuk Tarihi Kitabı (s. 431-438) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Örnek problem Çözümü | Problem sunumu, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İslam kişiler hukuku | Problem sunumu, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Divan-ı Hümayun Üyeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Osmanlı'da şeyhülislamlık kurumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Ara sınav | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
18 | İslam miras hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
19 | Asabenin mirasçılığı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
20 | Osmanlı'da ceza hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
21 | Hırsızlık ve zina suçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
22 | isyan suçu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
23 | irtidat suçu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
24 | had ve tazir kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
25 | siyaseten katl müessesesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
26 | Osmanlı'da para vakıfları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
27 | Osmanlı'da aile vakıfları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
28 | Hile-i şeriyyenin uygulama alanları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
29 | Tanzimat dönemi sonrası ıslahat hareketleri ve adli reformlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
30 | Batı kökenli kanunların alınmasının tarihsel arka planı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
31 | Batı kökenli kanunların alınmasının siyasi arka planı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
32 | Cumhuriyet dönemi medeni hukuk resepsiyonu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
33 | Yıl Sonu Sınavı | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
34 | Yıl Sonu Sınavı | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |