Genel Bilgi
Kod | HKU234 |
Ad | Hukuk Dili |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER KORKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere hukuk metinlerinde kullanılan terim ve kavramların kullanımın değerlendirmebecerisinin kazandırılması. Hukuk alanına özgü sık kullanılan bazı terimlerin öğretilmesi. İlk hukuki metinlerden biri olan Mecelle'nin tanıtılması. Kanunlar, mahkeme kararlarının dil ve ifade tarzı bakımından incelenmesidir.
Dersin İçeriği
Hukuk dilinin önemi, hukuk dilindeki değişim, Roma Hukukundan günümüze hukuktaki özdeyişler, temel ilkeler, örnek hukuk metinleri ve terimlerin incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yılmaz, Ejder: Hukuk Dilinin Gelişmesi ve Sadeleşmesi, Yetkin Yayınları, Ankara, 2022. Gözler, Kemal: Hukuk Dilinin Öz Türkçeleşmesi Üzerine, Ekin Basım Yayın, Bursa, 2021. Günal, Seyit: Türkiye'de Hukuk Dilinin Dönüşümü, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2020.
Notlar
Türk Hukuk Kurumu, Türk Hukuk Lûgatı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuk diline özgü temel kavramları ve terimleri açıklar. |
ÖÇ02 | Hukuk dili ile günlük dil arasındaki temel farkları sıralar. |
ÖÇ03 | Hukuki metinlerde sıkça kullanılan kelime ve ifadeleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Hukuki terimlerin anlamlarını ve kullanım bağlamlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Günlük dilde ifade edilen bir olguyu hukuki dile çevirir. |
ÖÇ06 | Farklı hukuki metinlerde kullanılan dil yapısını karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Hukuki bir metindeki ana fikirleri, gerekçeleri ve sonuçları analiz eder. |
ÖÇ08 | Hukuki dilin yalınlaştırılması yönündeki reform önerilerini sıralar. |
ÖÇ09 | Hukuki bir metni, hedef kitleye uygun bir şekilde sadeleştirerek yeniden yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hukuk dili dersininin tanıtımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hukuk dilinin önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kanunların dili | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yargı kararlarının dili | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mecelle'nin tanıtılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çeşitli yargı kollarında yargılamanın taraflarınca kullanılan hukuki metinler - 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Çeşitli yargı kollarında yargılamanın taraflarınca kullanılan hukuki metinler - 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hukuk dilinin mantığı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örnek hukuk metinleri - 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Örnek hukuk metinleri - 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Örnek hukuk metinleri - 3 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Örnek hukuk metinleri - 4 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Örnek hukuk metinleri -5 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Örnek hukuk metinleri - 6 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |