Genel Bilgi
Kod | HKZ306 |
Ad | Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi OLCAY KARACAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hukuk teorisi ile Hukuk pratiği arasında etik bilgiden hareketle bağ kurmak. İnsan haklarının gereklerine uygun hukuki akıl yürütmek ve mahkeme kararlarını gerekçekelendirmek
Dersin İçeriği
Adalet, insan onuru, insan değeri ve hukuk, hukuki muhakeme ve insan haklarına uygun gerekçe oluşturma
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gülriz Uygur, Huukukta Adaletsizli Görmek, Türkiye felsefe Kurumu, 2021
Notlar
İoanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavram Çesit ve Sorunları, Türkiye Felsefe. Kurumu Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önyargıların farkına varmaya çalışır. |
ÖÇ02 | İnsan haklarının gerektirdikleri uygun hukuki gerekçe yazar. |
ÖÇ03 | Hukuk teorisi ile Hukuk pratiği arasında etik bilgiden hareketle bağ kurar |
ÖÇ04 | Hukukun evrensel boyutlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Mahkeme kararlarındaki mantık hatlarını ifade eder |
ÖÇ06 | Mahkeme kararlarındaki mantık hatlarını ifade eder |
ÖÇ07 | Saygı çerçevesinde tartışır |
ÖÇ08 | Kendini net ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hukukun tanımlanması | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Hukuk ve ahlak ilişkisi | Makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Hart'ın görüşleri | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Fuller'in görüşleri | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Hukukun iç ahlakı | materyalleri önceden okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Değer yargıları ve hak ihlalleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Etik ve ahlak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Tabi hukukun dönemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hukukun normatif tanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İnsan onuru ve hukuk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İnsan hakları ve hukuk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Adalet kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | John Rawls'un yaklaşımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hakimlik ödevi | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Vize sınav haftası | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | ara sınav haftası | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
18 | ihtimam etiği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
19 | ihtimam etiği ve bağlam | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
20 | ihtimam etiği ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
21 | mantık hataları | slayt | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
22 | hak ihlalleri ve mantık hatları | mahkeme kararı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
23 | erdem etiği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
24 | erdem etiği ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
25 | erdem etiği ve hakimlik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
26 | erdem etiği ve avukatlık | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Kantın ahlak anlayışı ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Kant ve özgürlük | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Faydacılık ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Emile Durkheim ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
31 | Max Weber ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Marx ve hukuk | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
33 | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
34 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |