Genel Bilgi
Kod | HKU305 |
Ad | Çocuk Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gözde KAZAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Gözde KAZAKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çocuk Hukuku dersinin temel amacı; bu alanda, temel hukuki bilgilerin kazanılması; çocuğun hukuk karşısındaki konumunun irdelenmesi; çocuğun aile ve toplum içindeki hak ve yükümlülüklerinin bilinmesi ve çocuğun korunmasıdır.
Dersin İçeriği
Çocuk Hukuku, hukuk normlarına göre çocuk kabul edilen bireylerin haklarını korumaya yönelik bir disiplindir. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, Çocuk Koruma Kanunu, Ceza Kanunu, Medeni Kanun ve benzeri çocuklara ilişkin düzenlemeler ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Çocuk Hukukuna ilişkin tüm kitaplar kaynak niteliğindedir.
Notlar
Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk Hukuku ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme. |
ÖÇ02 | Çocuk Hukukunun genel ilkeleri ile diğer hukuk dallarını ilişkilendirebilme. |
ÖÇ03 | Çocuk Hukuku ile ilgili vakıalara hangi hukuk kurallarının uygulanacağı konusunda doğru karar verebilme yeteneğini geliştirmek. |
ÖÇ04 | Çocuk Hukuku konularında, var olan hukuki düzenlemelerin değerlendirilmesi yoluyla çözüm önerileri üretebilme. |
ÖÇ05 | Genel Olarak Medeni Hukuk Açısından Çocuğun Konumu ve Hakları |
ÖÇ06 | Çocuğun Hak ve Fiil Ehliyetinin Ele Alınması |
ÖÇ07 | Çocuğun Kişiliğinin Korunması-Çocuğun Kişisel Durumu |
ÖÇ08 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : I.Soybağı |
ÖÇ09 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : II. Velayet |
ÖÇ10 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : III. Çocuğun Malları ve Çocuğun Mallarının Korunması |
ÖÇ11 | Çocuğun Vesayet Yoluyla Korunması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk Hukuku Hakkında Genel Bilgiler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Uluslararası Düzenlemeler Işığında Çocuk Hukukunun Temel İlkeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Çocuk haklarını düzenleyen kaynaklar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Anayasada Çocuk Hakları (Temel İlkeler, Temel Haklar) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Genel Olarak Medeni Hukuk Açısından Çocuğun Konumu ve Hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Çocuğun Hak ve Fiil Ehliyeti | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Çocuğun Kişiliğinin Korunması-Çocuğun Kişisel Durumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : I.Soybağı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : II. Velayet | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : III. Çocuğun Malları ve Çocuğun Mallarının Korunması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Çocuğun Vesayet Yoluyla Korunması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Pratik Çalışma 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Pratik Çalışma 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Pratik Çalışma 3 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları- | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |